به گزارش خبرنگار ایرنا، قرار است در این روز اکیپ های سیار دامپزشکی در شهرستان های مختلف مستقر شوند و ضمن نظارت بر ذبح بهداشتی دام های قربانی، از سلامت دام ها و لاشه گوشت نیز مردم را مطمئن کنند.
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: امسال جلسات هماهنگی با فرمانداران و شهرداران برگزار شد و طبق برنامه ریزی ها 61 گروه دامپزشکی شامل 37 گروه سیار و 24 گروه ثابت بر ذبح بهداشتی دام های عید قربان نظارت می کنند.
مجتبی ورمقانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گروهای ثابت در شبکه دامپزشکی مستقر هستند و شهروندان می توانند با تماس با شماره تلفن گویای 1512 و ادارات دامپزشکی برای نظارت گروه های دامپزشکی هماهنگی کنند.
وی با بیان اینکه گروه های سیار نیز در مناطقی که از قبل هماهنگی شده استقرار یافته و بر ذبح دام های قربان نظارت می کنند، اضافه کرد: این گروه ها شامل دامپزشک، بازرسان و ناظران شرعی هستند و در 2 نوبت صبح و عصر فعالیت می کنند.
ورمقانی به خیرین توصیه کرد از ذبح دام در منازل خودداری کرده و دام های قربانی را به کشتارگاه های دام که در این ایام به صورت رایگان فعالیت می کنند، ببرند.
مدیرکل دامپزشکی کردستان یادآور شد: شهروندان از مصرف گوشت تازه دام خودداری کرده و حداقل 24 ساعت گوشت ها را
در دمای سه تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری و سپس مصرف کنند.

** هفت مکان برای عرضه دام در سنندج تعیین شده است
رئیس شبکه دامپزشکی سنندج گفت: هفت مکان برای استقرار بازرسان دامپزشکی و عرضه دام های قربان در این شهرستان با مشارکت شهرداری تعیین شده است.
محمدهژیر یوسفی اظهار داشت: این هفت مکان با هماهنگی شهرداری سنندج ، ائمه جمعه تعیین و استقرار بازرسان دامپزشکی در محل های تعیین شده از ساعت هفت صبح تا 20 عصر عید قربان با هدف نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی است.
وی یادآور شد: معاینه و بازرسی بهداشتی از دام های ذبح شده و لاشه های استحصالی به صورت کاملا رایگان در سطح شهر انجام می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی سنندج گفت: محل های تعیین شده شامل میدان عرضه دام زنده (کیلومتر پنج جاده سنندج - کامیاران)، کشتارگاه صنعتی دام سنندج (جاده سنندج - کامیاران روستای گزنه)،میدان نبوت به طرف ایستگاه عباس آباد،
بلوار دکتر حسینی (محله چوب فروشان)، قرادیان (انتهای روستای قرادیان و ابتدای محله 17/1 بهاران، کنار گذر آبیدر(سه راهی منتهی به تکیه و چمن) و عباس آباد (شهرک مولوی) است.
یوسفی از خیرین خواست به منظور حفظ بهداشت و سلامت مصرف کنندگان و جلوگیری از اشاعه بیماری های مختلف مشترک بین انسان و دام، از خدمات بازرسی بهداشتی ویژه ایام عید سعید قربان این شبکه و کشتارگاه صنعتی دام سنندج بهره گیری بگیرند.
وی با اشاره به اینکه دام ها در محل های تعیین شده جهت فروش و کشتار عرضه شده و از فروش و خریداری دام در سایر مکانها جدا پرهیز کنند، افزود: قبل از ذبح دام باید از طرف بازرسان دامپزشکی معاینه شده و در صورت تایید سلامت دام به کشتارگاه صنعتی دام سنندج منتقل و ذبح شود.
یوسفی گفت: کشتارگاه صنعتی دام سنندج با حضور بازرسان دامپزشکی و ناظر ذبح شرعی خدمات کشتار در عید سعید قربان به صورت کاملا رایگان می دهد.
وی یادآور شد: مصرف گوشت دام های ذبحی که مورد بازرسی بهداشتی قرار نگرفته اند به هیچ وجه توصیه نمی شود چون احتمال انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام را به همراه دارد و در صورت تمایل به ذبح دام در منزل لازم است ذبح بر روی سطوح قابل شستشو انجام گرفته و از ذبح دام بر روی سطوح خاکی، معابر و پیاده روها خودداری شود.
یوسفی اضافه کرد: ضایعات باقی مانده بعد از ذبح دام باید در کیسه های محکم پلاستیکی دفع شده و از پراکنده نمودن آن در محیط خودداری شود.
رئیس شبکه دامپزشکی سنندج گفت: به منظور عدم دسترسی حیوانات ولگرد به این گونه ضایعات بهتر است ضایعات تحویل مامورین شهرداری و یا در محلی مناسب دفن شود.
وی اظهار داشت: شماره تماس شبکه دامپزشکی شهرستان سنندج جهت ارائه خدمات بهداشتی و نظارتی رایگان در ایام عید سعید قربان 33179880 و سامانه پیام گیر 1512 اداره کل دامپزشکی استان کردستان جهت دریافت پیشنهادات، انتقادات و شکایات آماده پاسخگویی است.

** 6 گروه دامپزشکی بر ذبح دام های عیدقربان در بیجار نظارت می کنند
رئیس شبکه دامپزشکی بیجار از آمادگی کامل 6 اکیپ این شبکه در شهرستان جهت ارائه خدمات رایگان به مردم در روز عید سعید قربان خبر داد.
هادی اسکندری اظهار داشت: به مناسب فرا رسیدن عید سعید قربان با افزایش نظارت دقیق ماموران شبکه دامپزشکی، این اکیپ ها در قالب دامپزشک و کارشناس بهداشتی به همراه ناظر شرعی کار نظارت بر ذبح بهداشتی و شرعی را بر عهده خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه بیشتر بازرسی ها و نظارت های شبکه دامپزشکی از قصابی ها و میدان دام بیجار صورت می گیرد، افزود: در همین زمینه و روز عید قربان، گوشت های فاسد و غیربهداشتی از قصابی های شهرستان جمع آوری و سپس معدوم می شود.
اسکندری یادآور شد: همشهریان می توانند در صورت ذبح دام در منزل برای بازرسی دام ذبح شده با بازرسان این شبکه تماس بگیرند.
وی اضافه کرد: گروه های ناظر دامپزشکی در شهرستان بیجار در این روز آماده ارائه هرگونه خدمات در مورد بازرسی قبل از کشتار دام، نظارت بر نحوه کشتار و بازرسی لاشه بعد از کشتار از نظر رعایت بهداشت و سلامت گوشت مصرفی هستند.
به گزارش ایرنا، طبق یک رسم و آیین ابراهیمی مسلمانان در پایان مناسک حج و در روزهای عرفه و عید قربان (نهم و دهم ذی الحجه) دام هایی را قربانی می کنند و کسانی که نتوانند به مناسک حج مشرف شوند در دیار خود این آیین را به جا آورده و گوشت های قربانی را بین نیازمندان توزیع می کنند.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه نزدیک به 22 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر در این استان تولید می شود.
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.