به گزارش خبرنگار ایرنا، از آنجایی که مصرف بی ‌رویه برق از معضلاتی است که جامعه جهانی با آن دست و پنجه نرم می‌کند بنابراین کشورها بدنبال یافتن راه های تازه‌ای هستند تا با هدر رفت کمتر منابع، به بهترین نتایج دست یابند.
سوخت های فسیلی هم اکنون به مقدار بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرند ولی این انرژی های تجدید ناپذیر سرانجام روزی به اتمام می رسند کما اینکه پیش بینی شده منابع نفت تا 70 سال آینده و منابع گاز تا 150 سال آینده تمام شوند.
بشر باید به فکر انرژی های جایگزین سوخت های فسیلی باشد در غیر این صورت در آینده با بحران روبرو خواهد شد و نسل آینده با مشکل بزرگی در زمینه تامین انرژی مورد نیازش مواجه می شود.
موضوع تولید برق و ایجاد نیروگاه خورشیدی یکی از راهکارهای نوین است که امروزه در جهان نگاه ویژه‌ای به آن هست چرا که با بازده بالا و هزینه کم به انرژی قابل مصرف الکتریکی تبدیل می شود.
به گفته کارشناسان، کشور ایران در طول یکسال بیش از 300 روز آفتابی یا به عبارت دیگر بطور متوسط دارای حدود 2800 ساعت خورشیدی است که ظرفیت بسیار ارزشمندی برای تولید برق و انرژی از طریق پنل های خورشیدی محسوب می شود.
سازمان انرژی های نو ایران (سانا) با هدف برنامه ریزی برای تولید برق از خورشید ایجاد شد که مسئول پیگیری و توسعه و ساخت نیروگاه های تجدید پذیر در کشور است.
سازمان سانا با مسئولیت وزارت نیرو طی چند سال گذشته در این زمینه کار توسعه و فرهنگ سازی بخصوص در زمینه انرژی های خورشیدی را آغاز کرده و در سال های 92 و 93 آن را به صورت جدی پیگیری کرده است.
دولت تدبیر و امید حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در صورت استفاده از سامانه های خورشیدی را در دستور کار خود قرار داده و براساس طرحی، اگر سرمایه گذاران در این بخش در سطح خرد و کلان، نیروگاه خورشیدی هر چند کوچک ایجاد و به شبکه سراسری برق متصل و بار این شبکه را کم کنند، برق تولیدی شان را با نرخ حدود 10 برابر قیمتی که برق به مشترکان می فروشد، برای مدت 20 سال خریداری می کند.
همچنین در سال 94 دولت بخشنامه ای صادر و ادارات دولتی را ملزم کرد 20 درصد از انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق ایجاد سامانه های خورشیدی تامین کنند.
طبق این بخشنامه ادارات دولتی و سازمان ها موظفند تا پایان 6 ماهه اول سال 97 نسبت به اجرای این مهم اقدام کنند در غیر این صورت، 20 درصد هزینه برق مصرفی آنان به قیمت خرید برق تولیدی از سامانه های خورشیدی (به ازای هر کیلووات ساعت مصرف هشت هزار ریال) محاسبه و دریافت می شود.
براساس آمار شرکت توزیع برق کردستان تاکنون فقط چهار اداره از جمله شرکت گاز، بیمه سلامت، شرکت توزیع برق و سازمان فنی و حرفه ای کردستان نسبت به نصب سامانه های خورشیدی اقدام کرده اند در حالیکه هشت سامانه توسط مشترکان خانگی در این استان احداث شده که نشان می دهد مشترکان خانگی در این حوزه بهتر عمل کرده اند.
اقبال بخش خصوصی و مشترکان خانگی نسبت به راه اندازی پنل های خورشیدی از ادارات بهتر است و چند روز پیش هشتمین سامانه خورشیدی خانگی نیز با 320 میلیون ریال هزینه در شهرک مولوی سنندج راه اندازی و به شبکه سراسری تولید برق متصل و برق آن وارد مدار شد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان در این رابطه می گوید: براساس بخشنامه وزارت نیرو، شرکت توزیع برق طبق قرارداد به مدت 20 سال برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی نصب شده توسط مشترکان بخش خصوصی را خریداری می کند.
فرید مظهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر متقاضی می تواند در محل زندگی و کار خود به اندازه قدرت انشعاب در اختیار، در زمینه نصب نیروگاه های خورشیدی زیر 100 کیلووات ساعت اقدام کند.
وی با اشاره به اینکه هر 2 ماه یکبار برق تولید شده مشترکان خریداری می شود، افزود: به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی، هشت هزار ریال به مشترکان پرداخت می شود در حالیکه شرکت توزیع هر کیلووات ساعت برق را با قیمت 800 ریال به مشترکان می فروشد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کردستان تاکید کرد: حدود 20 متقاضی برای نصب و راه اندازی این سامانه ها ثبت نام کرده اند که تلاش می شود هر چه زودتر با نصب تجهیزات، آنان نیز به تولید کنندگان برق خورشیدی بپیوندند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه هزینه نصب تجهیزات ویژه برای هر تولید کیلووات ساعت برق خورشیدی اکنون بیش از 60 میلیون ریال و تامین آن برای متقاضیان سخت است، انتظار می رود بانک ها در این زمینه با ارائه تسهیلات، متقاضیان را کمک کنند.
تاکنون 6 سامانه تولید برق خورشیدی خانگی در سنندج، یک مورد در سقز و یک سامانه نیز در روستای بلده دستی دهگلان راه اندازی و وارد مدار تولید برق شده و برق تولیدی خود را براساس قرارداد منعقد شده به شرکت توزیع کردستان می فروشند.
به گزارش ایرنا، شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان دارای 628 هزار مشترک است که حدود 85 درصد مشترکان را انشعاب های خانگی تشکیل می دهند.
ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی کردستان 100 درصد است و تمام روستاهای زیر 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.