انور طاهایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بررسی های انجام شده در مورد مشکلات تونل گردنه خان اظهار داشت: پارسال اکیپی ویژه وضعیت این تونل را بحرانی اعلام کردند لذا اعتباراتی برای بازسازی تونل و جاده کنار گذر آن درخواست شد که امسال تخصیص می یابد.
وی با بیان اینکه تونل گردنه خان بنابر نیاز سال های گذشته ساخته شده است، افزود: اعتبار بازسازی تونل از محل اعتبارات ملی تامین می شود البته تونل ها اعتبارات ویژه ای در حوزه راهسازی دارند.
طاهایی با اشاره به مشکل اصلی تونل گردنه خان تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکل این تونل وجود آب های فصلی در دیوارها و سقف آن است که باعث ایجاد چاله های بزرگ و از بین رفتن آسفالت می شود.
وی یادآور شد: تاکنون سه بار جاده داخل تونل آسفالت شده که باعث اختلاف سطح جاده و پیاده رو داخلی نیز شده است ضمن اینکه کانال احداث شده حاشیه جاده هم به کلی تخریب شده و نیاز به بازسازی و بهسازی مجدد دارد.
رئیس راهداری و حمل نقل جاده ای بانه اضافه کرد: بنابر ضرورت عملیات احداث تونل گردنه خان در سال 63 به پایان رسید اما بسیاری از استانداردها در احداث این تونل رعایت نشد.
وی یکی دیگر از مشکلات تونل گردنه خان را نبود هواکش داخل تونل اعلام کرد و گفت: نبود هواکش باعث شده هوا در داخل تونل جریان نداشته باشد و ایجاد خفگی کند.
طاهایی با بیان اینکه روشنایی داخل تونل از 2 ترانس در ابتدا و انتهای تونل تامین می شود، اظهار داشت: این ترانس ها توان تامین برق داخل تونل را ندارند و بارها شاهد قطعی برق در داخل تونل هستیم.
وی افزود: چند سال قبل لامپ های داخل تونل تعویض شد اما به دلیل استفاده از لامپ های معمولی مصرف برق آن همچنان بالا است.
رئیس اداره راهداری و حمل نقل جاده ای بانه یادآور شد: کنار گذر جاده بانه - سقز که 5 کیلومتر طول دارد نیاز به بازسازی مجدد دارد چون آسفالت این کنار گذر و ابنیه ها کاملا از بین رفته است.
طاهایی با اشاره به فاصله دیوار تونل با کوه تاکید کرد: با توجه به ریزش آب در تونل فاصله ای بین دیوار تونل و کوه ایجاد شده که احتمال ریزش تونل در هنگام آب ریزش های فصلی زیاد شده و باید این فاصله ها با سرعت پر و مرمت شود.
وی گفت: بالای تونل گسلی وجود دارد که در صورت حرکت آن احتمال ریزش تونل زیاد است البته برای چنین مواقعی باید جاده جایگزین در مسیر بانه - سقز ایجاد شود.
عملیات احداث تونل گردنه خان بانه به طول 980 متر در سال 57 آغاز شد و سال 63 نیز به بهره برداری رسیده است.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 27 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7496/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.