به گزارش خبرنگار ایرنا، بازارچه سیف سقز بر اساس مصوبه هیات وزیران و به استناد ماده 23 قانون مقررات صادرات و واردات در فروردین سال 1373 ایجاد شد و در سال 75 کارهای عمرانی آن از جمله زیرساخت ها و محوطه سازی انجام و سال 77 با موافقت شورای عالی امنیت ملی فعالیت خود را آغاز کرد.
فعالیت این بازارچه مرزی از مدتی قبل بخاطر مشکلاتی متوقف شد و بازرگانان و تجار نیز فعالیت های خود را به بازارچه سیرانبند در بانه منتقل کردند.
مرز سیف سقز در 75 کیلومتری این شهر و در مسیر مریوان نزدیک روستای بسطام بخش سرشیو قرار دارد.
استاندار کردستان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی استانداری از بازگشایی بازارچه مرزی سیف با نظر مساعد مسئولان کشور و همراهی و پیگیری‌های مسئولان استانی و نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی خبر داده است.
بهمن مرادنیا گفته است: تجار و بازاریان منطقه می‌تواند با توجه به دستورالعمل‌های جدید در خصوص ساماندهی مبادلات مرزی در این بازارچه اقدام به فعالیت های تجاری کنند.
وی افزود: ایران تمایل زیادی برای بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز دارد و برای این منظور رایزنی های لازم از طریق کنسولی ایران در اقلیم کردستان با مسئولان این منطقه و کشور عراق انجام گرفته است.
مرادنیا اضافه کرد: ایران دوست دارد همچنان که بازارچه های مرزی شهرستان های بانه، مریوان و سروآباد بازگشایی شده این بازارچه نیز فعالیت خود را شروع کند و مردم این شهرستان بویژه مرزنشینان برای بهبود معیشت خود در آن مشغول فعالیت شوند.
استاندار کردستان یادآور شد: یکی از مشکلات مهم این مرز وجود جاده خاکی به طول حدود 45 کیلومتر در منطقه اقلیم کردستان عراق است که تمایل بازرگانان را برای تعامل اقتصادی در این مرز کاهش داده است.
معاون فرماندار سقز نیز گفت: پیمانکار آماده سازی این بازارچه مرزی مشخص شده و کارهای خاکبرداری و تملک زمین از منابع طبیعی و آبخیزداری هم انجام شده است.
علی محمدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای انجام کارهای زیرساختی و آماده سازی این بازارچه مرزی 50 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
استان کردستان یکی از استان های مرزی کشور است که حدود 230 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد و اکنون سه بازارچه مرزی سیرانبند بانه، خانم شیخان مریوان و مله خورد سروآباد در طول این مرز فعال است.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.