به گزارش خبرنگار ایرنا، طاهر کرمی عصر سه شنبه در جلسه شورای اداری منابع طبیعی استان اظهار داشت: این میزان سطح در حوزه‌های آبخیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در روستاهایی که دارای طرح های مرتعداری هستند با مشارکت بهره برداران محلی اجرا می شود.
وی با بیان اینکه عملیات‌های بیولوژیک آبخیزداری شامل بذر پاشی، بذرکاری و کپه کاری تبدیل دیمزارهای کم بازده به مرتع و حفاظت و قرق مراتع است، افزود: در عملیات بیولوژیک آبخیزداری از گونه‌های ماشک، اسپرس، یونجه، خلر پروتریوم، آگروپاپیرون و آویشن ختمی استفاده می شود.
کرمی تاکید کرد: با توجه به حجم بالای عملیات بیولوژیک آبخیزداری و تخصصی بودن آن ستاد اجرای برنامه های صندوق توسعه استان تشکیل شده و انجام پروژه های بیولوژیک آبخیزداری را معاونت فنی انجام می دهد و این ستاد برنامه ریزی و زمانبندی اجرا و نظارت را به عهده دارد.
وی یادآور شد: طرح های بیولوژیکی و مکانیکی آبخیزداری با هدف کاهش سرعت آب، افزایش پوشش گیاهی و در نتیجه افزایش نفوذ پذیری خاک، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، کنترل، مهار و بهرﻩوری مناسب از سیلاب و کنترل فرسایش خاک انجام می شود.
کردستان حدود یک میلیون و 788 هزار هکتار منابع طبیعی شامل 373 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع دارد که معادل 61درصد سطح استان را شامل می شود.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.