جمال صالحی روز سه شنبه و در گفت و گو با خبرنگاران کردستان اظهار داشت: روزانه بیش از 15 هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در مراکز خرید، تحویل گرفته می شود و کردستان در بین استان های کشور از حیث خرید محصول در جایگاه سوم قرار دارد.
وی افزود: در بین استان های کشور از نظر خرید گندم استان خوزستان با خرید یک میلیون و 130 هزار تُن و گلستان با 933 هزار تُن به ترتیب در جایگاه های اول و دوم قرار دارند.
صالحی تاکید کرد: بهای گندم خریداری شده از کشاورزان این استان 11 هزار و 930 میلیارد ریال برآورد شده که تاکنون پنج هزار و 120 میلیارد ریال آن به کشاورزان پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه 30 درصد از گندم تولید شده (200 هزار تُن) برای مصرف استان ذخیره می شود، یادآور شد: گندم مازاد بر نیاز استان به 10 استان دیگر کشور از جمله مازندران، گیلان، تهران، کرمان، سیستان و بلوچستان، قم، البرز فرستاده می شود.
نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان اضافه کرد: تاکنون 180 هزار تُن از گندم خریداری شده به استان های دیگر فرستاده شده است.
وی با انتقاد از روند کند انتقال گندم به سایر استان ها گفت: روزانه هفت هزار تُن گندم به سایر استان ها با استفاده از 300 دستگاه کامیون ارسال می شود در حالیکه این میزان باید به 2 برابر افزایش یابد.
صالحی اظهار داشت: اگر استان کردستان به شبکه حمل و نقل ریلی کشور متصل شود کار انتقال گندم به سایر استان ها نیز آسان تر و با سرعت بیشتری انجام می شود.
وی افزود: در بین شهرستان های استان کردستان، بیجار با خرید 221 هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان پیشتاز است و سقز با 167 هزار تُن، قروه 163 هزار تُن و دهگلان با 143 هزار تُن در جایگاه های بعدی قرار دارند، مریوان نیز با سه هزار تُن در جایگاه آخر قرار گرفته است.
در سال زراعی جاری 556 هزار هکتار شامل 522 هزار هکتار مزارع دیم و 34 هزار هکتار مزارع آبی کشت گندم اختصاص یافته است.
در سال جاری 94 مرکز خرید گندم شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید گندم را از کشاورزان به قیمت مصوبه 13 هزار ریال با لحاظ درجه پاکی گندم شروع کرده اند.
کردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تُن گندم است که این میزان شامل 400 هزار تُن در سیلوها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نیز در کارخانه های آرد بخش خصوصی است.
استان کردستان به دلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.