پیمان شریفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این محصول برای ساخت داروهای گیاهی و سقز(آدامس) طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد که بهره برداران همه ساله شیره سقز را پس از برداشت به صورت خام و بخشی را به کارخانه صنایع تبدیلی می فروشند.
وی افزود: همه ساله کار برداشت این محصول در قالب قراردادهای مختلف بین این اداره کل و بهره برداران انجام می شود که تا کنون در سه شهرستان سنندج، کامیاران، مریوان، بانه و سروآباد 23 قرار منعقد شده و بهره بردان نیز کار برداشت را از چند روز قبل آغاز کرده و تا نیمه شهریور نیز ادامه می دهند.
شریفی با اشاره به اینکه کار برداشتت شیره سقز از درختان قزوان را با نظارت کارشناسان این اداره کل انجام می دهند، تاکید کرد: بهره برداران پس از انعقاد قرار داد یکسال می توانند از درختان قزوان شیره بگیرند و استفاده بیشتر از حد توان درختان، ممکن است به رشد و بقای درخت آسیب برساند.
رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری کردستان یادآور شد: میزان برداشت این محصول در سال جاری به علت پراکندگی درختان در جنگل های استان قابل پیش بینی نیست ولی سال گذشته حدود 50 بهره بردار 6 تن از این محصول برداشت کردند.
به گزارش ایرنا، درختان قزوان که بخشی از درختان جنگل های زاگرس را تشکیل می دهند به سبب قدمت، قابلیت ها و اهمیتی که برای جنگل نشیان دارد نیازمند مراقبت ها بیشتری بوده و لازم است حفاظت از آنها در اولویت قرار گیرد.
ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری می توانند با اجرای طرح های توسعه و احیای جنگل با کاشت نهال قزوان به تراکم بیشتر درخت قزوان در جنگل های زاگرس کمک کنند.
راه اندازی کارخانجات صنایع تبدیلی و فرآوری شیره سقز و سایر فرآورده های درخت قزوان در مناطق مختلف می تواند از خام فروشی ها جلوگیری کرده و به نفع بهربردان و روستاییان حاشیه جنگل باشد.
درخت بنه با نام علمیPistaciaatlanticaمتعلق به خانواده پسته(Anacardiaceae) بوده و از لحاظ جغرافیایی انتشار آن از جزایر قناری و سواحل دریای مدیترانه آغاز و به کشورهای سوریه ارمنستان ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان و ایران ختم می شود.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد و میزان جنگل های این استان 374 هزار هکتار است.
/9102/3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.