حرفه سخت، پر مشغله، شیرین و پر از خاطره خبرنگاری یکی از شغل هایی است که با وجود مشکلات و سختی های فراوان همچنان یکی از پرطرفدارترین مشاغل در میان جوانان علاقه مند به اطلاع رسانی است.
در جامعه امروزی و مشکلاتش، روی آوردن به حرفه ای پر استرس و دشواری های فراوان با دستمزدی ناچیز و گاه حتی بدون دستمزد، تنها می تواند به دلیل علاقه به شیرینی های آن باشد.
خبرنگار بدلیل ارتباط گسترده ای که با اقشار مختلف از مردم عادی گرفته تا مسئولان رده بالا و پایین دارد، خاطرات تلخ و شیرین زیادی را تجربه می کند که مرور آن گاه خنده بر لب و گاه قطره اشکی از چشمان جاری می سازد.
یکی از شیرینی های این شغل پر مخاطره و پراسترس تنوع کاری است و بی شک از قِبل همین ویژگی خوب، یک خبرنگار ممکن است با افرادی نشست و برخاست داشته و کنار کسانی قرار گیرد که یک فرد عادی و حتی برخی مسئولان نیز نتوانند چنان موقعیتی داشته باشند.
یک خبرنگار بدلیل موقعیت شغلی، وظیفه و رسالت کاری و حضور در مکان های مختلف و گفت و گو با شخصیت های برجسته به تجربیاتی دست پیدا می کند که مشابه آن در هیچ شغل دیگری نیست.
بی شک این شغل سراسر خاطره شیرین نیست، بلکه انعکاس خبرهای تلخ و ناگوار و بیان واقعیت هایی که حتی شنیدن آن دل ها را به درد می آورد از زبان یک خبرنگار می تواند جزو خاطرات تلخی باشد که برای همیشه در ذهن و فکرش حک می شود.
با وجود تمام این سختی ها و تلاش های شبانه روزی، خبرنگاران برای رفع مشکلات مردم، خود در دریایی از مشکلات غرق شده و هیچ راه و نجات غریقی نیست که آنان را از این دریای مواج و پر تلاطم بیرون بکشد.
نبود امنیت شغلی، نداشتن بیمه و درآمد مشخص از جمله مشکلات جدی خبرنگاران در جای جای کشور بوده که تاکنون هیچ تلاش اثرگذاری برای حل آنها انجام نشده است.
قصه پرغصه مشکلات این قشر هر ساله در روز خبرنگار تکرار شده و بدون هیچ نتیجه ای تا سال بعد در گوشه ای از دفتر خاطرات خبرنگاران و مسئولان ثبت می شود.
هر چند خبرنگاران همواره مطالبه گر خواسته و نیازهای اقشار مختلف جامعه بوده و در این راه با چالش هایی نیز روبرو شده اند و عاشقانه در این راه قلم می زنند و هیچگاه خواسته های خود را مطالبه نکرده اند، می طلبد مسئولان که آگاه به مشکلات این قشر هستند همت گماشته و گام هایی هر چند اندک در این راستا بردارند.
سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در هفدهم مرداد ماه سال ١٣٧٧ به همراه هشت دیپلمات از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست عوامل جهالت و نفاق، از سوی شورای فرهنگ عمومی و دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری شده است.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.