به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد دره وزمی روز دوشنبه در هفتمین نشست تخصصی کارشناسان معدنی سازمان اکو اظهار داشت: در صورت تولید این میزان طلا، کردستان به رتبه اول تولید این فلز گرانبها در کشور دست پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه 2 پروانه بهره برداری معدن طلا در این استان صادر شده و سه پروانه دیگر نیز در آینده نزدیک صادر می شود، افزود: بزرگترین معدن طلای استان کردستان، معدن ساریگونی است که به 70 میلیون تن حجم ذخیره کانسنگ طلا رسیده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: این ذخیره حدود 100 میلیون تن برآورد می شود که این فقط در فاز اکسیدی است و بیش از آن در فاز سولفیدی خواهد بود.
وی یادآور شد: برای اینکه ذخایر بیشتری کشف و سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم عملیات اکتشاف نوین را آغاز کرده و از مساحت استان، میزان 12 هزار و 700 مترمربع تحت اکتشافات نوین هوایی قرار گرفته است.
دره وزمی اضافه کرد: سنگ آهن یکی دیگر از مواد معدنی است که حدود 75 میلیون تُن پروانه بهره برداری قطعی دارد و ذخایر احتمالی این ماده معدنی در استان بالای 200 میلیون تُن است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: برای افزایش اشتغال افزوده در استان اقدام به فرآوری آهن کرده و زنجیره فولاد را در همین ارتباط در قروه، بیجار و سقز راه اندازی کرده ایم.
وی با بیان اینکه یک میلیون و 300 تن کنستانتره در حال حاضر در این زنجیره تولید می شود، افزود: هدف گذاری ما تولید دو و نیم میلیون تن کنستانتره، دو و نیم میلیون تن گنداله و یک و نیم میلیون تن فولاد است که با رسیدن به این میزان به مقصود نهایی می رسیم.
دره وزمی اظهار داشت: کردستان دارای ساختار زمین شناسی متنوعی است و به همین دلیل از تنوع مواد معدنی بالایی برخوردار است و 18 ماده معدنی در این استان کشف شده است.
وی طلا، سرب، روی و منگنز را از جمله مواد معدنی کشف شده در استان اعلام کرد و یادآور شد: سنگ های تزئینی از جمله مرمریت، کریستال، تراورتال و مصالح ساختمانی از جمله پوکه معدنی و باریت از مواد معدنی موجود در کردستان است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: از این مواد در قالب 391 پروانه بهره برداری با ذخیره 610 میلیون تن و استخراج اسمی 20 میلیون تن در سال بهره برداری می شود.
وی کشورهای عضو اکو را تشویق به سرمایه گذاری در حوزه معدن استان کردستان کرد و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت آماده هر گونه همکاری با این سرمایه گذاران برای فعالیت در این بخش ها است.
کارشناسان کشورهای پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و آذربایجان روز دوشنبه در هفتمین نشست تخصصی کارشناسان معدنی اکو در سنندج حضور دارند.
کارشناسان حاضر در این نشست روز یکشنبه از معدن طلای ساریگونی در قروه بازدید کردند و قرار است روز سه شنبه نیز از معدن طلای انگوران زنجان بازدید کنند.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.