یوسف چشمیدری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سنجاب ها چندی پیش توسط ماموران سازمان حفاظت محیط زیست در تهران کشف شده بودند و برای رهاسازی به محیط زیست کردستان تحویل داده شدند.
وی افزود: با توجه به اینکه منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو یکی از بکرترین زیستگاه های این جاندار است با هماهنگی حفاظت محیط زیست کردستان، برای رها سازی در دامان طبیعت تحویل محیط زیست سروآباد شدند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سروآباد اضافه کرد: پس از بررسی، معاینات بالینی و تایید صحت و سلامتی جسمی سنجاب ها توسط دامپزشک و رعایت مواردی برای مصون ماندن جانور از آسیب در زمان، رهاسازی آنها در زیستگاه جنگلی با پوشش غالب درختان گردو و بلوط توسط محیطبانان انجام گرفت.
چشمیدری یادآور شد: سنجاب ایرانی بومی مناطق جنگلی غرب کشور است و در جنگل های بلوط زاگرس از سردشت آذربایجان غربی، کردستان تا مناطق چهارمحال بخیتاری، لرستان، کهگیلویه و فارس دیده می‌شود.
وی تاکید کرد: این جانور از دانه، میوه، جوانه، برگ، پوست درختان تغذیه می‌کند و برای فصل زمستان مقدار زیادی مواد غذایی و به خصوص دانه بلوط را در سوراخ‌های زمین، زیر ریشه، یا سوراخ درختان مخفی می کند که این کار، کمک فراوانی به رشد و تجدید حیات جنگل‌های بلوط می‌کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سروآباد گفت: مهمترین زیستگاه سنجاب ایرانی در ایران، جنگل‌های بلوط از جمله شهرستان سروآباد و منطقه حفاظت شده کوسالان شاهو می باشد.
وی اظهار داشت: تخریب زیستگاه‌ به دلیل دخل و تصرف اراضی توسط عامل انسانی، آتش سوزی جنگل‌ها و خشکیدن درختان بلوط و همچنین شکار و قاچاق این جاندار به منظور فروش آن به عنوان حیوان خانگی مهمترین عوامل تهدید کننده حیات سنجاب ایرانی است.
به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو این منطقه با وسعت 57 هزار و 236 هکتار در استان کردستان، حد فاصل شهرستان های سروآباد، مریوان و کامیاران واقع شده است.
در این منطقه تاکنون 117 گونه پرنده، 23 گونه پستاندار،17 گونه خزنده و 242 گونه گیاهی، شناسایی شده و مهمترین گونه های جانوری آن کل و بز، خرس قهوه ای، قوچ و میش، کرکس، هما و عقاب طلایی است.
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.