به گزارش خبرنگار ایرنا، جشنواره تئاتر مریوان، تئاتر کُردی سقز، تئاتر خیابانی شهروند و تئاتر استانی که در قروه برگزار می شود از جمله جشنواره هایی هستند که در ایام مختلف سال در استان کردستان اجرا می شود.
برگزاری این حجم از جشنواره و اجرا؛ کردستان را به برندی در حوزه تئاتر کشور تبدیل کرده و بسیاری از جشنواره های مطرح استان که به صورت سراسری و بین المللی برگزار می شود به عنوان جشنواره های ثابت هر سال برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در رابطه با شرایط تئاتر در این استان گفت: با وجود ظرفیت های خوبی که در حوزه تئاتر داریم، سالن استانداردی برای اجرای نمایش نیست و به لحاظ سخت افزاری در مضیقه هستیم.
جلال قلعه شاخانی با بیان اینکه با برنامه ریزی های انجام شده قرار است هفت پلاتوی تخصصی تئاتر در هفت شهر این استان ساخته شود، یادآور شد: در مجموع 220 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این هفت پلاتو در شهرهای مختلف نیاز است که تاکنون هفت میلیارد و 500 میلیون ریال آن تخصیص داده شده است.
وی با اشاره به اینکه پس از ساخت این پلاتوها تعداد صندلی های تئاتر این استان یک هزار و 100 صندلی افزایش می یابد، اظهار داشت: تلاش می شود ساخت پلاتو در شهرهای سنندج، بانه، مریوان و قروه، بیجار، دیواندره و سقز تا پایان سال جاری به اتمام برسد.
قلعه شاخانی نبود سالن پلاتو در شهرستان های استان را یکی از عمده ترین مشکلات حوزه نمایش دانست و افزود: کردستان در حوزه نمایش هنرمندان خوب و نام آوری دارد که هر سال با حضور در جشنواره‌های مختلف ملی خوش درخشیده اند.
وی اضافه کرد: هنرمندان تئاتر کردستان به واسطه تلاش های ارزشمند خود در سطح ملی و بین المللی شناخته شده اند و برگزاری جشنواره های متعدد استانی، منطقه ای، ملی و بین المللی تئاتر در استان به ارتقای این جایگاه کمک کرده است.
قلعه شاخانی گفت: هنرمندان تئاتر کردستان به دلیل مشکلات مختلف از جمله اقتصادی نمی توانند بطور تخصصی به تئاتر بپردازند که اگر این مشکلات نبود می توانستند بهتر در این حوزه فعالیت کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تاکید کرد: کارگاه های آموزشی به تعداد مناسب و بروز در کردستان وجود ندارد و از لحاظ دانش تئاتری نیز در شرایط مناسبی قرار نداریم.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی هایی برای رفع این کمبودها صورت گرفته است، یادآور شد: حمایت از راه اندازی آموزشگاه های تئاتر با دادن مجوز و در اختیار قرار دادن زمین یکی از راه های حمایت است که آن را در پیش گرفته ایم.
قلعه شاخانی اظهار داشت: در زمینه متون نمایش کُردی کمبودهایی وجود دارد که برنامه ریزی برای چاپ چند مجموعه انجام شده و چاپ نخستین مجموعه با کمک مرکز کُردستان شناسی دانشگاه کردستان در دست انجام است.
سیزدهمین تئاتر خیابانی مریوان یکی از جشنواره های برنامه ریزی شده امسال کردستان است که شهریور امسال برگزار می شود، هنرمند تئاتر و دبیر سابق این جشنواره می گوید: تئاتر خیابانی مریوان از تخصصی ترین، پایه ای و ریشه ای ترین جشنواره های ایران است.
فاتح بادپروا در رابطه با منشا گسترش تئاتر در مریوان و کردستان گفت: در دوران جنگ هشت ساله و زمان بمباران های متعدد اکثر هنرمندان در روستاها حضور داشتند و در سال های اول بعد از جنگ هنرمندان تئاتر کردستان در مناطق جنگ زده و در شرایط نبود امکانات به سراغ اجرای تئاتر خیابانی رفتند.
وی با اشاره به اینکه بستر و پذیرش فرهنگی در کردستان بالا است، اظهار داشت: مسئولان هم این شرایط را درک کرده اند و در تدارک ساخت پنج پلاتو در شهرهای استان کردستان هستند.
بادپروا با تاکید بر اینکه نگاه، اندیشه و فکر تئاتر در کردستان جاری است و درگیر تئاترهای مد روز نشده است، یادآور شد: تئاتر ایران روز به روز از اندیشه خالی می شود و امور سبک و دم دستی را در اجراها می بینیم.
دبیر پیشین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با بیان اینکه این جشنواره قدیمی ترین جشنواره تئاتر خیابانی کشور است، اضافه کرد: این جشنواره تاثیرات زیادی بر روی هنرمندان گذاشته و به سبب همین جشنواره شاهد بودیم جشنواره های دیگری هم در کشور راه اندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه تاثیرات برگزاری این جشنواره حتی گسترده تر هم رفته است و در کردستان عراق هم جشنواره های تئاتر خیابانی راه اندازی شده است، افزود: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان همچون جشنواره ای است که سایر جشنواره های حوزه تئاتر خیابانی را زیر چتر خود قرار داده است.
پانزدهمین جشنواره تئاتر کُردی در سقز هم از دیگر فعالیت های تئاتری استان است که آبان امسال در این شهر برگزار می شود، توجه به ادبیات و زبان کُردی بعنوان پشتوانه ای غنی برای تشویق و ترغیب نویسندگان به نگارش متون نمایشی بر اساس اصالت ها و ارزش های فرهنگی مناطق کُردنشین با تاکید بر میراث ملی، اسلامی و نگاهی نوبه فرهنگ عامه، رسوم و آیین های سنتی در این مناطق از جمله اهدافی است که در فراخوان این جشنواره دیده می شود.
اینها نشان می دهد جشنواره تئاتر سقز اهداف فرهنگی مهمی را پیگیری می کند که در راس آن حمایت و توجه به ادبیات کُردی است، جشنواره تئاتر کُردی سقز در سال های 84 تا 87 و پس از آن در سال های 91 و 92 برگزار نشد اما در طی 20 سال 14 دوره آن برگزار شده است.
هنرمند تئاتر و دبیر اجرایی جشنواره تئاتر کُردی سقز به خبرنگار ایرنا گفت: این جشنواره توانسته جای پای محکمی برای خود ایجاد کند و میزبان گروه های تئاتری از کردستان عراق و ترکیه نیز باشد.
اسماعیل پاشایی با اشاره به اینکه برنامه ریزی ها انجام شده تا امسال میزبان گروه هایی از کردستان سوریه و حتی قره باغ ارمنستان هم باشیم، اظهار داشت: برای اجراها در جشنواره کُردی مشکل داریم و در یک سالن روزانه باید سه اجرا داشته باشیم.
وی افزود: در شهر سقز یک اتاق برای اجراهای تئاتر داریم که نمی توان نام پلاتو بر آن گذاشت چون 20 تا 30 نفر می توانند اجراهای 2 نفره را ببینند.
در حال حاضر رشته تئاتر در دانشگاه آزاد اسلامی سنندج نیز تدریس می شود و 2 آموزشگاه تئاتر نیز در کردستان به فعالیت می پردازند، کردستان پس از سفر رهبر معظم انقلاب به عنوان استانی فرهنگی معرفی و به این نام شناخته می شود.
تئاتر به عنوان یکی از المان های مهم در فعالیت های فرهنگی شناخته می شود و رشد و گسترش آن در کردستان خود یکی از دلایل اثبات فرهنگی بودن این استان است.
بها دادن بیشتر به تئاتر در کردستان علاوه بر اینکه اثرگذاری فرهنگی کردستان را افزایش می دهد می تواند به وزنه مهمی در رشد هنر تئاتر در کشور تبدیل شود.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.