محمدابراهیم زارعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدارک چهار نفر از این جانباختگان تکمیل شده و بیمه ایران نیز موظف شده 50 درصد دیه کامل آنها را پرداخت کند.
حدود ساعت 30 دقیقه بامداد چهارشنبه 20 تیر سال جاری یک دستگاه تانکر حامل سوخت نفتا با یک دستگاه اتوبوس مسافربری در بلوار کمربندی دکتر حسینی شهر سنندج برخورد کرد که با توجه به انفجار مواد نفتی و آتش گرفتن اتوبوس، هشت نفر از مسافران به همراه راننده و شاگرد اتوبوس و همچنین راننده تانکر جان خود را از دست دادند و هفت نفر دیگر نیز مصدوم شدند.
وی افزود: انتظار می رود خانواده باقی جانباختگان نیز مدارک مورد نیاز خود را تکمیل و تحویل بیمه های طرف قرارداد اعلام شده از سوی متولیان امر بدهند تا امور مربوط به پرداخت دیه با سرعت بیشتری انجام شود.
زارعی با بیان اینکه ایران و دانا از جمله بیمه های طرف قرارداد با خودروهای حادثه دیده هستند، تاکید کرد: خانواده جانباختگان می توانند برای تسریع در حصول نتیجه مدارک و مستندات خود را از طریق دادگستری به بیمه ها تحویل دهند.
فرماندار سنندج یادآور شد: دستگاه ها و نهادهای مختلف استان حسب دستور رئیس جمهوری مبنی بر رسیدگی به مشکلات خانواده جانباختگان، امور را که پرداخت دیه یکی از آنهاست را پیگیری می کنند.
به گزارش ایرنا، کارشناسان پلس راهور علت وقوع این حادثه را نقص فنی در سیستم ترمز تانکر و عمل نکردن این سیستم اعلام کردند.
پلیس ترافیک شهری ناجا، راننده تانکر حمل سوخت، شرکت حمل و نقل بین‌المللی مربوط، راننده اتوبوس و همچنین شهرداری سنندج به عنوان مقصران اصلی جان باختن 11 نفر در حادثه سنندج معرفی شدند.
به این ترتیب راننده تانکر کشنده که در مسیر مریوان - سنندج در حرکت بوده به‌ دلیل ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و داغ شدن ترمزها در شیب بلوار دکتر حسینی شهر سنندج و همچنین متصدی شرکت حمل و نقل بین‌المللی به‌ دلیل رعایت نکردن قوانین اعزام کامیون به میزان 50 درصد مقصر شناخته شدند.
همچنین راننده اتوبوس به ‌دلیل اینکه خارج از مقررات جاری در بیرون از محدوده پایانه اقدام به سوار کردن مسافر کرده بود به میزان 25 درصد مقصر اعلام شد.
شهرداری سنندج نیز که با وجود هشدارهای مکتوب از سوی پلیس نسبت به نصب سرعت‌گیر و علائم هشدار دهنده در شیب بیش از 10 درصد بلوار دکتر حسینی کوتاهی کرده، محل را ایمن‌ سازی نکرده، برای ترمیم کمربندی و راه‌اندازی آن اقدامی انجام نداده بر اساس تبصره سه ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به میزان 25 درصد در وقوع این تصادف مقصر شناخته شده است.
در این ارتباط پروانه فعالیت شرکت حمل و نقل بار خاورمیانه بمدت یکسال، پروانه فعالیت شرکت حمل‌ و نقل مسافری پادرا سفر به مدت سه ماه لغو و مجوز فعالیت راننده اتوبوس سانحه سنندج دو سال تعلیق شده است.
پس از این حادثه رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، استاندار کردستان و نماینده ولی فقیه در کردستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در پیام های جداگانه ایی ضمن تسلیت این حادثه ناگوار به مردم بویژه خانواده های جانباختگان، خواستاربررسی علت حادثه و پیشگیری از وقوع مجدد آن شدند.
به گفته بهمن مرادنیا استاندار کردستان، جاده کنار گذر برای ممانعت از تردد وسایل نقلیه سنگین در معابر شهری در شهرهای سنندج و مریوان در قالب تفاهم نامه سه جانبه ای بین استانداری کردستان، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای احداث می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.