باقر کرمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ساماندهی معتادان متجاهر از تیرماه 96 به بهزیستی واگذار شده و بر این اساس تمام متجاهرین در مراکز اقامتی این سازمان پذیرش شده اند.
وی با بیان اینکه از سال گذشته هیچ معتاد متجاهری در استان نداشتیم که بدلیل نبود جا و مکان یا کمبود اعتبار پذیرش نشود، افزود: افرادی که توسط پلیس دستگیر شده و متجاهر بودن آنان توسط تیم غربال و دستور قاضی مشخص می شود در مراکز پذیرش شدند.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان تاکید کرد: سال گذشته 2 میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار برای ساماندهی معتادان متجاهر در استان هزینه شد و امسال نیز پیش بینی شده در این حوزه حدود سه میلیارد ریال نیاز باشد.
وی با بیان اینکه متجاهرینی که در این مراکز پذیرش می شوند پس از یک دوره سه ماهه به بیرون انتقال داده خواهند شد، یادآور شد: براساس قانون معتادان متجاهر باید حداقل دو بار در مراکز ترک اعتیاد پذیرش شوند و در صورت دستگیری برای بار سوم به زندان منتقل شوند که متاسفانه بحث زندان به درستی اجرایی نمی شود.
کرمی با بیان اینکه اگر مساله زندان این افراد اجرایی شود آمار معتادان متجاهر بسیار کمتر از تعداد کنونی خواهد بود، گفت: حاضریم حتی سه بار هم این افراد را در مراکز وابسته سازمان پذیرش کنیم به شرطی که بعد از آن اگر دوباره به عنوان متجاهر دستگیر شدند، بحث زندان شان اجرایی شود.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر اینکه بسیاری از این افراد قبل از معتاد بودن بیمار هستند و باید سیستم ها و در سازمان های دیگری همانند بیمارستان ها پذیرش و تحت درمان قرار گیرند.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان اظهار داشت: بسیاری از این نهادها و سازمان ها به وظیفه خود عمل نمی کنند و بهزیستی نیز در نهایت سالی دو بار بضاعت پذیرش این افراد را دارد اما وقتی بیرون بیایند دوباره از نو شروع می کنند.
وی با بیان اینکه تعداد معتادان متجاهر در استان زیاد نیست، افزود: آمار این افراد در استان حدود 70 نفر بود ولی بطور مداوم در حال تکرار است و باید تلاش کنیم هر سال تعدادی از آنها را از این چرخه خارج کنیم.
کرمی با اشاره به اینکه حمایت های بعدی از معتادان متجاهر در استان ضعیف است، یادآور شد: ما در زمینه بازتوانی معتادان عادی نیز بدلایل مختلفی از جمله نداشتن حرفه و یا ضامن برای تسهیلات مشکل داریم حال اینکه این مشکل برای معتادان متجاهر چند برابر است.
وی از مسئولان و متولیان نهادها و سازمان های متولی خواست بهزیستی را در زمینه ساماندهی معتادان متجاهر یاری دهند ضمن اینکه علاوه بر حل مشکلات سلامت و اعتیاد این افراد باید حمایت های اجتماعی نیز از این افراد تقویت شود.
در حال حاضر 15 مرکز کمپ ترک اعتیاد دارای مجوز سازمان بهزیستی در استان کردستان فعال است.
110 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 603 هزار نفری استان کردستان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که معادل هفت درصد جمعیت استان است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.