به گزارش ایرنا، شفافیت و اطلاع رسانی از عملکرد در حالی توسط برخی دستگاه های اجرایی کردستان نادیده گرفته می شود که رئیس جمهوری همواره بر ارتباط موثر بین مردم و دستگاه ها و انعکاس عملکرد حوزه کاری تاکید کرده است.
استاندار کردستان به عنوان نماینده ارشد دولت در این استان، تلاش مضاعفی داشته تا ضعف اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی را با برقراری ارتباط دو سویه میان مدیران اجرایی و اهالی رسانه از میان بردارد لذا بارها در نشست های مختلف بویژه شورای اداری از مدیران اجرایی خواسته نسبت به انعکاس عملکرد کاری شان از طریق رسانه ها بخصوص رسانه های همسو با دولت اقدام کنند.
این یک اتفاق خوب و امیدوار کننده برای رسانه هاست که مدیریت ارشد استان مدیران را به داشتن ارتباط منظم و مستمر با آنها تشویق و ترغیب می کند اما باز هم خبرنگاران برای گرفتن ارتباط با یک مدیر اجرایی باید هفت خوان رستم را طی کنند شاید او را مجاب به پاسخگویی در حوزه کاریش نمایند.
اجازه مصاحبه نداریم، باید با وزارتخانه هماهنگ کنیم، وقت نداریم، چراغ خاموش حرکت می کنیم، نیازی به رسانه نیست چون بدون رسانه هم کار خودمان را می کنیم و ..... این روزها به دفعات و در هر ارتباط خبرنگاران از سوی برخی مدیران اجرایی استان شنیده می شود تا باز هم قبول کنیم یکی از مهمترین دلایل برای مظلوم بودن دولت در بخش اطلاع رسانی، مدیران ناپاسخگو و فراری از رسانه ها هستند.
از آنجایی که رسانه چشم و گوش بینای جامعه و رکن چهارم دموکراسی است، برخی مدیران هنرمندانه با رسانه ها برای اطلاع رسانی خدمات و عملکرد دستگاه های خود ارتباط می گیرند چون این ظرفیت را شناخته و از آن برای تحکیم چهره خدمت رسانی دولت در جامعه به خوبی بهره می گیرند.
در مقابل برخی از مدیران بخاطر عدم باور به توان رسانه ها، نداشتن اطلاعات مربوط به حوزه کاری، ترس از نقد منصفانه و تلاش برای استمرار دوران مدیریت، ناتوانی در پاسخگویی یا اینکه عملکردی قابل قبول حتی از نظر خودشان ندارد درب اتاق های شان را به روی اهالی رسانه می بندند و با سکوت در برابر پیگیری خبرنگاران باعث بروز شایعات و نا دیده گرفته شدن خدمات دولت می شوند.
شاید این مدیران باور دارند می توان بدون حضور رسانه در زمانی که به عصر اطلاع رسانی شهره است، کار کنند که اگر این چنین بود چرا رئیس جمهوری به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور بارها بر شفافیت و اطلاع رسانی تاکید دارند و در منشور حقوق شهروندی نیز بندی به عنوان حق دسترسی عموم به اطلاعات آورده شده است.
اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده ای کردستان از جمله دستگاه هایی است که مدیرانش درب اتاق های خود را به روی اهالی رسانه ها بسته اند آنچنان که گرفتن وقت ملاقات برای گفت و گوی خبری با ایشان از گرفتن وقت از استاندار هم سخت تر است.
اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان از آن دسته دستگاه های اجرایی است که ارتباط خوبی با اهالی خبر و رسانه ندارد، مدیرکل این دستگاه در مدت یکسال حضورش در این مسند هیچ ارتباطی با اهالی رسانه در قالب نشست خبری و یا گفت و گوی اختصاصی نداشته و از آن دسته مدیرانی است که تلفن اش را خبرنگاران در اختیار ندارند و دفترش هم تماس های خبرنگاران را به روابط عمومی ارجاع می دهد چون وقت مدیر صرف امور مهمتری می شود که ارتباطی به اهالی رسانه ندارد.
این عدم پاسخگوی مدیرکل باعث شده معاونین اداره کل راهداری کردستان بالاجبار یا دستوری قید برقراری ارتباط با رسانه ها را بزنند و حاضر نشوند در خصوص حوزه کاری شان اطلاع رسانی کنند.

** چند مورد از کم توجهی این اداره کل به نقش رسانه ها:
ملحق شدن کامیونداران استان کردستان به اعتصاب سراسری چندی پیش و جانباختن 11 نفر از شهروندان در تصادف اتوبوس مسافربری با تانکر حامل مواد نفتی از جمله رویدادهای مهمی است که ارتباط مستقیم با راهداری، حمل و نقل جاده ای دارد ولی کمترین اطلاع رسانی در این خصوص از جانب این اداره کل صورت گرفته است.
تعدادی از رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی و بار از چندی قبل به دلیل آنچه پایین بودن کرایه، افزایش قیمت لاستیک، لوازم یدکی و روغن، بیمه، مطالبه مبالغ نامتعارف با عنوان حق کمیسیون و نبود نظارت بر فعالیت پایانه ها عنوان می کردند، معترض بودند.
حدود ساعت 30 دقیقه بامداد چهارشنبه 20 تیر سال جاری یک دستگاه تانکر حامل سوخت نفتا با یک دستگاه اتوبوس مسافربری در بلوار کمربندی دکتر حسینی شهر سنندج برخورد کرد که با توجه به انفجار مواد نفتی و آتش گرفتن اتوبوس، هشت نفر از مسافران به همراه راننده و شاگرد اتوبوس و همچنین راننده تانکر جان خود را از دست دادند و هفت نفر دیگر نیز مصدوم شدند.
در خصوص این دو رویداد مهم اقدامات مهمی از جانب دستگاه های اجرایی مختلف انجام شد که آنها به نوبه خود خدمات شان را در رسانه ها اعلام و در خصوص هجمه هایی که علیه خدمات دولت وارد می شد شفاف سازی کردند اما اداره کل راهداری راه سکوت در پیش گرفت و برغم همه پیگیری های خبرنگاران حاضر نشد پاسخگوی رسانه ها در خصوص عملکرد خود در این حوزه باشد.
همزمان با شروع اعتصابات کامیون داران در سنندج و سایر شهرهای استان خبرنگار ایرنا بر حسب مسئولیت خود با مسئولان این اداره کل برای شفاف سازی مطالبه های این افراد تماس گرفت که در نهایت این پیگیری ها بعد از یک ماه منتج به نتیجه شد و معاون این اداره کل آن هم به صورت خلاصه اقدامات این اداره را اعلام کرد.
در خصوص تصادف تانکر حامل مواد سوختی با اتوبوس مسافربری که حدود 20 روز از آن می گذرد تمام ادارات و نهادهای مرتبط و حتی غیر مرتبط اظهار نظر کردند اما باز هم اداره کل راهداری از اطلاع رسانی فراری بود و حاضر نشد در این خصوص اطلاع رسانی کند.
لازم به ذکر است در این ارتباط پروانه فعالیت شرکت حمل و نقل بار خاورمیانه بمدت یکسال، پروانه فعالیت شرکت حمل‌ و نقل مسافری پادرا سفر به مدت سه ماه لغو و مجوز فعالیت راننده اتوبوس سانحه سنندج دو سال تعلیق شد ولی این اداره کل تاکنون واکنشی در این خصوص نداشته است.
بی توجهی به وظیفه خطیر اطلاع رسانی از سوی این دستگاه اجرایی تا جایی پیش رفت که عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای کشور چندی پیش سفری بی سر و صدا به کردستان داشت و بدون اطلاع خبرنگاران از محورهای مواصلاتی کامیاران، موچش، دهگلان، قروه، سنندج و مریوان بازدید کرد و دور از چشم اهالی رسانه استان را ترک کرد تا هیچ کس نداند این سفر با چه هدفی انجام شد و چه دستاوردی برای کردستان داشت.
در اینکه رسانه های همسو با دولت تعدادشان کمتر از رسانه های منتقد است شکی نیست و از این جهت باید با تلاش مضاعف و بی وقفه سعی کرد با پوشش مطلوب برنامه ها و عملکرد دولت این خلا را پر کرد ولی گاهی برخی مجریان دستگاه های اجرایی بویژه در استان ها نیز در این مسیر با رسانه های موافق، همراه نیستند.
دولتمردان بارها بر تعامل میان مدیران و رسانه ها به منظور گزارش دهی و اطلاع رسانی از فعالیت های انجام شده، کاستی ها و موانع پیش رو به مردم تاکید و خواستار ارتباط منسجم و بیشتر آنان با اهالی رسانه ها بویژه رسانه های همسو شده اند.
استان کردستان با توجه به موقعیت خاص خود همواره دستخوش توجه رسانه های بیگانه و معاند است تا شاید از اب گل آلود ماهی بگیرند و کوچکترین مشکل را بزرگنمایی کرده و بر طبل نا امنی در استان بکوبند پس باید هوشیار باشیم و با اطلاع رسانی درست، به موقع و موثر اجازه خودنمایی به رسانه های معاند را ندهیم.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.