به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن مرادنیا عصر چهارشنبه در نشست هم اندیشی و تبیین ابعاد و ضرورت های آمایش سرزمین کردستان اظهار داشت: برای دستیابی به توسعه در استان، اجرای آمایش سرزمینی بسیار ضروری به نظر می رسد و همه باید برای تدوین این مهم همگام باشند.
وی خواستار ارائه اطلاعات درست از هر بخش برای تدوین سند سرزمین آمایش استان شد و افزود: سند آمایش سرزمینی به نوعی راهنمای توسعه است و مدیران دستگاه ها باید در این راستا همت کرده و برای تدوین و اجرای این سند تلاش کنند.
استاندار کردستان با بیان اینکه این استان در توسعه ملی نقش بسزایی می تواند ایفا کند، تاکید کرد: این مهم در صورتی محقق می شود که از امکانات بالقوه استان به درستی استفاده شده و آن را بالفعل کرد.
مرادنیا ارائه اطلاعات درست را در تدوین سند آمایش سرزمین مهم اعلام کرد و یادآور شد: تدوین صحیح این سند راهنمایی برای تمام بخش ها از جمله بخش خصوصی در جهت انجام سرمایه گذاری است.
وی فضای یاس و ناامیدی در جامعه را ناشی از عملی نشدن وعده های مسئولان دانست و اضافه کرد: از آنجایی که اغلب وعده ها براساس پیش بینی ها و برنامه ریزی های نادرست بود، باور مردم به دستگاه های اجرایی را کاهش داده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم در این نشست اظهار داشت: برنامه ریزی برای پیشرفت و توسعه بدون وجود نقشه راه میسر نیست و تدوین سند آمایش سرزمین در این راه می تواند کمک کننده، باشد.
بهرام نصراللهی زاده با اشاره به اینکه تدوین سند آمایش ملی و استانی در دستور کار نظام برنامه ریزی کشور قرار گرفته است، افزود: رهبر معظم انقلاب بر مقوله آمایش سرزمین تاکید فراوانی داشته و خواستار تدوین و اجرایی شدن آن هستند.
وی یادآور شد: همه باید بر مبنای این سند و با برنامه ریزی عمل کرده و از رفتارهای غیرکارشناسی و مستقل پرهیز کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان از تلاش برای تدوین سند آمایش سرزمین در استان خبر داد و افزود: در مطالعات قبلی ضعف هایی مانند عدم توجه به سیاست گذاری و آینده نگری وجود داشت که در مطالعات جدید این نقص ها برطرف شده است.
نصراللهی زاده با بیان اینکه توسعه تنها با بودجه امکان پذیر نیست و فکر و اندیشه توسعه گرایانه نیز باید ایجاد شود، تاکید کرد: همه دستگاه ها کمک کنند تا با تدوین سند آمایش سرزمین دقیق و کاربردی، توسعه استان را سرعت بخشیم.
استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران و دکترای برنامه ریزی شهری و منطقه ای هم در این نشست به ارائه تعریف و اهداف تدوین سند آمایش سرزمین پرداخت و گفت: جای تاسف است که پس از 40 سال تلقی های مختلفی از آمایش سرزمین وجود دارد.
محمدحسین شریف زادگان با اشاره به اینکه آمایش سرزمین سند و برنامه ای بلند مدت بود و برای بیش از 20 سال کاربرد دارد، افزود: ترسیم خطوط آینده و تبدیل سند به نقشه راه از جمله اهداف این برنامه است.
وی سند آمایش سرزمین را عاملی برای توسعه کشور و مقوله ای ملی دانست و تاکید کرد: از طریق آمایش سرزمین می توان اقتصاد کشور و وحدت سرزمینی را برای ایجاد رفاه اجتماعی به کار برد.
استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران یادآور شد: از آنجاییکه توسعه ملی محصول توسعه منطقه ای و استانی است بنابراین آمایش سرزمینی در استان ها در توسعه ملی بسیار تاثیر گذار بوده و موجب توسعه درون زا می شود.
شریف زادگان وجود منابع آبی فراوان و بارندگی مناسب در کردستان را کمکی بسیار مهم در اجرای درست آمایش سرزمین این منطقه ارزیابی کرد و اظهار داشت: توازن توزیع جمعیت کردستان، پتانسیل بالای استان در زمینه کشاورزی و شیلات و سهم مناسب از بودجه ملی، از جمله توانمندی های استان در راستای تدوین و اجرای بهتر سند آمایش سرزمین است.
به گزارش ایرنا، آمایش سرزمین در معنای فراگیر خود عبارت از تقسیم کار سرزمینی براساس منطق و توان جغرافیایی هر منطقه و یا کشور است.
سابقه طرح مقوله آمایش سرزمین در ایران، به سال های پیش از انقلاب بر می گردد و بررسی و تجربه مطالعات نخستین آن، در دهه 60 مورد توجه قرار گرفته است و کشور ایران در حال حاضر، بیش از 6 دهه، سابقه برنامه ریزی را در کارنامه خود دارد.
در دوران بعد از انقلاب، مطالعات طرح پایه آمایش سرزمین اسلامی در نیمه نخست دهه 1370 ـ1360 به وسیله دفتر برنامه ریزی منطقه ای سازمان برنامه و بودجه شکل گرفت و اکنون نیز این سازمان وظیفه مدیریت و نظارت بر تدوین و اجرای این طرح را برعهده دارد.
استان کردستان با جمعیت یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر، 10 شهرستان، 30 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 روستای دارای سکنه دارد.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.