هیوا لهونیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تک خوانی کردن کنتور برق از روستاهای بزرگ استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه یک هزار و 689 روستای بالای 10 خانوار در کردستان از نعمت برق برخوردار هستند، افزود: برق یک هزار و 207 روستا نیز باز فروش بوده و هنوز به صورت تک خوانی در نیامده است.
در سیستم باز فروش که اغلب در روستاها به اینگونه است، کنتوری مادر برای روستا نصب و مامور شرکت توزیع از طریق همان کنتور میزان برق مصرفی مشترکان و هزینه پرداختی را اعلام می کند.
مامور شرکت برق نیز که از اهالی خود روستا است، براساس کنتورهای فرعی که برای مشترکان نصب شده، هزینه قابل پرداخت را از اهالی دریافت می کند اما در سیستم تک خوانی، هر مشترک یک کنتور جداگانه دارد و مامور شرکت برق به صورت جداگانه نسبت به قرائت کنتور و چاپ قبض برای مشترکان اقدام می کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با بیان اینکه شبکه برق روستاهای استان عمری 30 تا 40 ساله دارند و تقریبا فرسوده هستند، یادآور شد: در راستای اصلاح و بهینه سازی شبکه روستایی و آماده کردن آن برای تبدیل به تک خوانی، حدود 800 میلیارد ریال اعتبار ویژه نیاز است.
لهونیان تاکید کرد: ضروری است قبل از شروع به تکخوانی در هر روستا، شبکه فشار ضعیف و انشعابات مشترکان اصلاح شود.
وی از پیگیری شرکت برق استان برای جذب اعتبارات و تلاش در جهت رفع این مشکل خبر داد و گفت: تلاش می کنیم از طریق منابع استانی و از محل تملک دارایی ها و اعتبارات عوارض برق از توانیر، طی یک برنامه 5 ساله نسبت به ترمیم شبکه برق روستایی اقدام کنیم.
شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان دارای 628 هزار مشترک است که حدود 85 درصد مشترکان را انشعاب های خانگی تشکیل می دهند.
ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی کردستان 100 درصد است و تمام روستاهای زیر 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.