سیامک واحدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون 2 هزار و 201 تخت در مراکز درمانی و بیمارستانی کردستان فعال است که سرانه مراکز بخش دولتی 1.32 تخت برای هر یک هزار نفر است.
وی افزود: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت سرانه تخت فعال در کردستان 1.09 برای هر یک هزار نفر بود که با اجرای این طرح و افزایش تعداد تخت ها، سرانه به بیش از 2 تخت برای یک هزار نفر می رسد.
واحدی تاکید کرد: هم اکنون مجموع سرانه تخت بیمارستانی بخش های خصوصی و دولتی در استان کردستان 1.51 تخت برای هر یک هزار نفر است.
طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت 93 همزمان با سراسر کشور آغاز شد، این طرح در بردارنده هفت دستورالعمل، برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دولتی، برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، برنامه حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان ها، برنامه ارتقا کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان ها، برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان ها، برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند و برنامه ترویج زایمان طبیعی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به برنامه ریزی برای آغاز انجام پیوند عضو در مراکز بیمارستانی استان یادآور شد: این طرح با توجه به اینکه نیازمند تجهیزات بسیار گران قیمت است، از برنامه های بلند مدت این دانشگاه بوده و اکنون بیشتر توجه ها به سمت فعالیت های زیربنایی است.
وی اضافه کرد: اگر در منطقه ای تقاضا کافی به لحاظ جمعیتی برای یک خدمات خاص وجود نداشته باشد، ارائه کننده این خدمات دچار زیان دهی شده و مجریان ناچار به ایجاد نیازهای القایی می شوند.
واحدی گفت: در این حالت خدماتی به بیمار داده می شود که به آنها نیاز واقعی ندارد و هدف از ارائه خدمات، تنها ایجاد تقاضای غیرواقعی است.
وی با اشاره به ارائه خدمات درمانی 16 بیمارستان در این استان یادآور شد: از بین بیمارستان های استان، 6 بیمارستان کوثر، توحید و بعثت سنندج، زاری بانه و فجر و بوعلی مریوان واحد بین المللی (IPD) هستند.
واحدی اظهار داشت: در مراکز بیمارستانی استان 96 تخت مراقبت های ویژه راه اندازی شده که مازاد بر نیاز است و 54 پایگاه فوریت های پزشکی شامل 18 پایگاه شهری، 29 پایگاه جاده ای، 2 پایگاه روستایی، چهار پایگاه 2 کد(2 آمبولانس) و یک پایگاه هوایی در استان خدمات رسانی می کنند.
استان کردستان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه در شمالغرب کشور واقع شده و 227 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.