به گزارش ایرنا، محمد شریعتمداری شامگاه پنجشنبه در حاشیه برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته برای پنج هزار و 860 واحد تولیدی پروانه ساخت صادر شده است.
وی افزود: مشکلات بانکی از عمده چالش های پیش روی ایجاد واحد تولیدی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر دارد برای جلوگیری از این چالش، منابعی را از محل صندوق توسعه ملی به بانک ها اعطا کند تا توان آنها در پرداخت تسهیلات بیشتر شود.
شریعتمداری اضافه کرد: علاوه بر آن دولت در سال جاری همانند سال گذشته تسهیلاتی در قالب های مختلف از جمله رونق تولید، اشتغال پایدار، فراگیر روستایی، مراجعه مستقیم واحدها به بانک ها مصوب کرده تا بتواند از حذف واحدها از چرخه تولید جلوگیری کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توانمندی های استان کردستان برای صنعتی شدن یادآور شد: این استان دارای ذخایر ارزشمندی از جمله معادن است که با اتمام مطالعات ژئوفیزیک آن، می توان نقطه های امید بخشی برای ایجاد واحدهای جدید معدنی و صنعتی در استان ایجاد کرد.
به گزارش ایرنا، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت علاوه بر شرکت در کارگروه رفع موانع تولید برای شروع عملیات اجرایی سه طرح زنجیره تولید فولاد شامل کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبا نور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه با سرمایه گذاری داخلی و تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد گستر الماس سقز با سرمایه گذاری خارجی واحدهای صنعتی روز پنجشنبه به استان کردستان سفر کرد.
این کارخانه ها به ظرفیت تولید سالانه حدود سه میلیون و 400 هزار تن با پیش بینی 21 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری ارزی و ریالی و فراهم کردن زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و 550 نفر در این شهرستان ها احداث و پیش بینی می شود پس از بهره برداری از فروش خام حدود سه میلیون و 400 هزار تن مواد معدنی جلوگیری شود.
کارخانه های تولید گندله آهن شرکت صبانور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه هر کدام با ظرفیت اسمی سالانه یک میلیون تن گندله آهن (مواد اولیه تولید آهن اسفنجی) با پیش بینی 200 شغل مستقیم و سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع با 12 هزار متر مربع زیربنا احداث می شود.
کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت فولاد گستر الماس نیز در شهرستان سقز با سرمایه گذار خارجی ساخته می شود که ظرفیت اسمی تولید کنسانتره آهن، گندله آهن و آهن اسفنجی خام آن سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن است.
اجرای این طرح در زمینی به مساحت 105 هکتار با 20 هکتار زیر بنا، 15 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری خارجی انجام و براساس پیش بینی ها برای یک هزار و 150 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند.
از نظر ذخایر معدنی کردستان دارای 620 میلیون تن ذخایر معدنی است و هم اکنون 384 معدن در این استان با یک هزار و 940 نفر اشتغالزایی دارای پروانه بهره برداری هستند.
ظرفیت اسمی استخراج معادن کردستان سالانه 19 میلیون تن است اما فقط 6 میلیون تن از این میزان استخراج می شود. وجود 18 گونه ماده معدنی در استان از جمله انواع سنگ های تزئینی، پلی متال، طلا و سنگ آهن، باریت و پوکه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کردستان وجود دارد.
استان کردستان دارای 20 معدن سنگ آهن است که 74 میلیون تن از 2 میلیارد و 800 میلیون تن از ذخیره قطعی معادن کشور را در خود جای داده است.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تُنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال هم سهم استان از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور سه درصد است.
هم اکنون 840 واحد صنعتی دارای پروانه فعالیت در استان وجود دارد که پیش بینی می شود 20 درصد از آنها در رکود باشند و 80 درصد دیگر نیز فعال و نیمه فعال هستند.
از این تعداد واحد صنعتی، 51 درصد کمتر از یک نفر نیرو در گروه صنایع خرد، 42 درصد دارای نیروی 11 تا 50 نفر و 6 درصد نیز در گروه صنایع بالای 50 نفر نیرو هستند که انتظار می رود در خصوص راه اندازی واحدهای بزرگ نیز در استان تلاش بیشتری از گذشته انجام شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.