به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مهدی فرشادان روز چهارشنبه در کارگروه اشتغال و نشست استاندار کردستان با تولید کنندگان و فعالان اقتصادی شهرستان کامیاران اظهار داشت: مشکلات اقتصادی نسبت بە گذشتە تغییرات مطلوبی داشته است اما هنوز رضایت بخش نیست.
وی افزود: مشکلات موجود کردستان در بخش های مختلف از جمله بیکاری در کشور نیز هست اما در این استان پررنگ تر است و باید با تلاش بیشتر در رفع آنها اقدام کرد.
فرشادان تاکید کرد: سه هزار و 870 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعە ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنها اختصاص یافتە اما بانک ها بدون توجە بە دستورالعمل اعلام شدە فقط به صورت سلیقه ای عمل می کنند تا همچنان مهمترین مانع و دست انداز در حوزە ایجاد اشتغال استان باشند.
وی یادآور شد: اگر استان کردستان در جذب این میزان تسهیلات حوزه اشتغال ناتوان باشد سایر استان ها آن را جذب و هزینه می کنند پس لازم است در کنار همت و تجدید نظر بانک ها در پرداخت تسهیلات، قبول ضمانت های زنجیری و وثایق روستایی در این کار اعمال شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات برخورد قاطع مراجع ذیصلاح با بانک ها در این راستا را خواستار شد و گفت: می توان با این اقدام از بروز برخی آسیب های جلوگیری کرد.
نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای همچنین در خصوص فعالیت پنجره واحد سرمایه گذاری استان اظهار داشت: برای فعالیت در پنجرە واحد سرمایە گذاری نیاز به امضای بیش از 40 مسئول هست که این نیز یکی دیگر از مشکلات بزرگ حوزە اشتغال کردستان است.
فرشادان از استاندار کردستان خواست بخشنامە ایی بە تمام دستگاە های اجرایی استان برای استفادە از تولید داخلی و حمایت از کارفرماها و پیمانکارهای بومی با هدف پیشرفت آنها و در اولویت قرار دادن استفادە از ظرفیت شان که ضرورت توسعه استان است، صادر کند.
وی از به نتیجه رسیدن پیگیری ها در حوزە افزایش تخصیص آب در استان نیز خبر داد و افزود: با توجە بە دستور وزیر نیرو برای حل مشکلات تا سە ما آیندە، امیدواریم بتوانیم تخصیص آب به اراضی کردستان را بە میانگین کشوری برسانیم.
فرماندار کامیاران نیز در این نشست گفت: اگر انرژی مردم آزاد و در راستای کاهش وابستگی اقتصاد با دولت همراە شود می توان برای رفع مشکلات جامعه موفق تر عمل کرد.
مسعود الماسی وجود زمین های قولنامە ای را به عنوان چالشی برای این شهرستان دانست که در آینده می تواند به بحرانی جدی تبدیل شود.
وی اظهار دشت: تهیە نقشە یو تی ام منابع طبیعی، حل اختلافات منابع طبیعی با کشاورزان کە 20 درصد از پروندە های دادگاە را شامل می شود از راهکارهای حل این چالش است.
الماسی توجه به پتانسیل های گردشگری کامیاران را خواستار شد و افزود: می توان با توسعه ویژگی های گردشگری از جمله روستای پالنگان در افزایش صنعت توریسم به موفقیت بیشتری رسید.
فرماندار کامیاران تاکید کرد: چاره اندیشی برای اعطای مجوز به مرغداران بدون مجوز و تامین زیر ساخت های مسکن روحانیان شهرستان را از دیگر مطالبات مردم کامیاران است.
وی یادآور شد: تخصیص اعتبارات برای اتمام طرح های تصفیە خانە خامسان و کامیاران به عنوان یک زیر ساخت زیست محیطی، تامین بودجە ساخت تصفیە خانە آب شرب شهرستان، ساخت کمربندی با توجه به عبور روزانه 21 هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین از جادە های این شهرستان از دیگر نیازهای کامیاران است.
الماسی اضافه کرد: هم اکنون در حوزە آب و فاضلاب روستایی با ورشکستی بزرگ مواجە هستیم کە تعلل در رسیدگی به آن می تواند بحران زیست محیطی و مشکلات جدی در تامین ٱب شرب ایجاد کند که تامین این نیاز از سد امیرآباد رمشت نیازمند 100 میلیارد ریال اعتبار است.
فرماندار کامیاران پرداخت 10 میلیارد ریال حقوق معوق آبداران و رانندگان این شرکت کە هفت ماه حقوق طلب دارند را از دیگر چالش های پیش روی شهرستان اعلام کرد.
وی در خصوص توسعه شاخص بهره مندی راه آسفالته روستایی گفت: این شهرستان از میانگین 40 درصد استانی عقب تر است که انتظار می رود با اتجام طرح های در حال اجرا به این حد نصاب برسد.
به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا استاندار کردستان روز چهارشنبه به منظور بازدید از چند طرح عمرانی و خدماتی، شرکت در جلسه شورای اداری، ادای احترام به مقام شامخ شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدا به شهرستان کامیاران سفر کرده است.
در این سفر شهرستانی برخی مدیران کل دستگاه های اجرایی همراهی می کنند تا از نزدیک در جریان اجرای برخی طرح های عمرانی قرار گرفته و با فعالان حوزه های مختلف این شهرستان هم دیدار و گفت و گو کنند.
بهرام نصرالهی زاده رئیس سازمان برنامه و بودجه، جلال قلعه شاخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خالد جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی، شهرام ملکی مدیر کل راه و شهرسازی و محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در این سفر همراه استاندار هستند.
بازدید از سد امیرآباد رمشت و طرح آبرسانی پایاب این سد، حضور در مزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان، شرکت در نشست شورای اشتغال ، دیدار با خانواده شهدا و فعالان سیاسی شهرستان کامیاران از جمله برنامه های استاندار کردستان در این سفر است.
این چهارمین سفر استاندار کردستان به شهرستان های تابعه است پیشتر بهمن مرادنیا به شهرستان های مریوان، بانه و بیجار سفر کرده بود.
شهرستان کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج با 102 هزار 856 نفر جمعیت، 153 روستای دارای سکنه دارد که جمعیت این روستاها 42 هزار و 409 نفر است.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.