این روزها و در فصل گرم تابستان، بخشنامه ای در برخی از استان های کشور ابلاغ و اجرایی شده مبنی بر اینکه ساعت کار ادارات یک ساعت زودتر آغاز و یک ساعت زودتر نیز به پایان برسد تا از این طریق در مصرف انرژی (آب و برق) صرفه جویی شود.
در استان کردستان از امروز 24 تیر ماه این بخشنامه اجرایی شده اما به نظر می رسد تحقیقات، بررسی های علمی و نظرسنجی در رابطه با ابعاد مختلف تاثیر آن صورت نگرفته و صرفا تصور اینکه سیستم های خنک کننده ساعتی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند مبنای اجرایی کردن چنین دستورالعملی است.
در همین زمینه نیز تردیدهایی وجود دارد چرا که مشخص نیست آیا کارکنان دستگاه ها اگر ساعتی زودتر بر سر کار حاضر شوند واقعا به این باور رسیده اند که سیستم های خنک کننده را روشن نکنند.
از سوی دیگر به دلیل اینکه نور هم در این ساعت کمتر است بیشتر ادارات و سازمان ها مجبور به روشن کردن لامپ ها می شوند که این خود موجب مصرف برق می شود.
معلوم نیست چرا هیچ راه حل دیگری برای کاهش مصرف انرژی جز تغییر ساعت کار پیدا نشد و اگر این موضوع اهمیت زیادی دارد چرا یک تیم تحقیقاتی برای یافتن علل هدر رفت انرژی و بررسی راه های صرفه جویی و کاهش آن تشکیل نشده است.
در برخی ادارات از سیستم های خنک کننده گازی استفاده می شود که مصرف انرژی بالایی دارند که می توان آنها را به سیستم های خنک کننده آبی تغییر داد.
همچنین می توان با تغییر نحوه دریافت نور طبیعی، استفاده از نور لامپ ها را در فضاهای کاری کاهش داد و از جهاتی دیگر موجب کاهش مصرف برق در دستگاه های اجرایی شد.
مشاهده شده بسیاری از ادارات تعداد زیادی لامپ را بدون دلیل خاصی شب ها تا صبح روشن می گذارند. اینها معدود مثال هایی است که می توان برای کاهش مصرف برق و انرژی در این اماکن پیش گرفت که مطمئنا با تحقیقات اصولی راه های بیشتری نیز پیدا می شود.
از جهات دیگری نیز می توان تبعات تصمیم برای تغییر ساعت اداری را مورد بررسی قرار داد که تاثیر آن بر سلامت کارکنان یکی از این موارد است.
این روزها تکنولوژی، مشغله های گوناگون و گذر زمان انسان را به شرایطی رسانده که زود به رختخواب رفتن و داشتن زمان مناسب خواب برای بیشتر مردم ناممکن شده است.
کمتر فردی را می بینیم که هشت ساعت خواب توصیه شده پزشکان را در شب داشته باشد و این شرایط تا حدودی سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.
در این شرایط بخشنامه ای ابلاغ می شود که می تواند در عمل میزان خواب کارکنان اداری را کاهش دهد و از سوی دیگر در الگوی خواب و ریتم های بیولوژیکی بدن نیز اختلال ایجاد کند.
نتیجه این موضوع علاوه بر اینکه بر سلامت جسمی و روحی کارکنان تاثیرات منفی دارد به دلیل کسل بودن و وجود خستگی در آنها میزان بهره وری را نیز کاهش می دهد.
در واقع به بهانه و احتمال کاهش مصرف برق که در این کاهش مصرف هم تردید وجود دارد، سلامت و بهره وری که المان های مهمتری هستند را قربانی می کنیم البته در عمل به دلیل اینکه کارها به درستی انجام نشده باز هم انرژی هدر می رود.
خبرنگار ایرنا سنندج
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.