به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزادری کردستان، در این اطلاعیه آمده است: با آغاز فصل گرما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش در محیط های طبیعی بویژه مراتع و جنگل های استان افزایش یافته است.
ضرورت دارد دامداران، طبیعت گردان و تمام کسانی که در محیط های طبیعی برای تفریح حاضر می شوند از روشن کردن آتش خودداری کنند و کشاورزان و باغداران نیز در این فصل بقایای گیاهی را در مزارع و باغات آتش نزنند.
این اداره کل از عموم مردم خواست به عنوان یک وظیفه ملی و قانونی در حفظ مراتع و جلوگیری از تخریب آن کوشش کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخریب مراتع، آتش سوزی و دیگر موارد با شماره تلفن رایگان 1504 تماس گرفته و ماموران یگان حفاظت را در جریان بگذارند.
منابع طبیعی کردستان از شهرداری ها و دهیاران نیز خواست از آتش زدن زباله ها خودداری کرده و در صورت اقدام به این کار پوشش گیاهی اطراف سایت زباله را به عرض 10 متر پاک کنند.
با استفاده از اطلاعات آتش سوزی در مراتع و جنگل های کردستان طی سال های گذشته، نقشه حریق مراتع استان تهیه شده که در آن مناطق پرخطر از نظر آتش سوزی شناسایی و راه های دسترسی به این مناطق مشخص و تعیین شده است.
در سال جاری چند فقره حریق در مراتع کردستان اتفاق افتاد که در این آتش سوزی ها، 35 هکتار از مراتع و 2 هکتار از جنگل های استان طعمه حریق شد.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد.
20 درصد از مراتع استان کردستان جزو مراتع درجه یک (متراکم) است که در هر هکتار از مراتع درجه یک سالانه بیش از 450 کیلوگرم علوفه خشک تولید می شود و مابقی مراتع درجه 2 (نیمه متراکم) هستند.
در مجموع 67 هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی 6.5 درصد علوفه کشور را تولید می کنند.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.