هومن قصری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شمار بیماران ام اس در پایان سال 96، یک هزار و 40 نفر بود که این تعداد تا پایان خرداد امسال به یک هزار و 225 نفر رسیدند.
وی با اشاره به اینکه استان کردستان 2 درصد بیماران ام اس کشور را دارد، افزود: سنندج با دارا بودن 551 بیمار بیشترین تعداد بیماران مبتلا به ام اس را در استان دارد.
قصری ضمن تاکید بر اینکه تاکنون دلیل اصلی اشتباه سیستم ایمنی بدن در حمله به اعصاب مشخص نشده است، یادآور شد: پزشکان معتقدند ترکیبی از ژنتیک و عواملی در محیط می‌تواند باعث ابتلا به بیماری ام اس شود.
وی اضافه کرد: بر اساس نظر پزشکان، زنانی که در سنین 20 تا 40 سالگی هستند 2 برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری ام اس قرار دارند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از وجود 2 هزار و 697 بیمار خاص در استان خبر داد و گفت: 1،7 درصد بیماران خاص کشور را کردستانی ها تشکیل می دهند.
بیماری های تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، پیوند کلیوی و ام اس به بیماری های خاص تعریف شده اند.
قصری تاکید کرد: با توجه به اقدامات تشخیصی و نرخ رشد معمول بیماری های خاص که تابع آمارهای جهانی و کشوری است در سه ماه اول سال جاری 240 بیمار خاص به مجموع بیماران خاص شناسایی شده در استان کردستان افزوده شدند.
وی با بیان اینکه این تعداد بیمار خاص در استان از خدمات دانشگاه علوم پزشکی بهره مند هستند، گفت: سال گذشته تعداد 2 هزار و 457 بیمار خاص در کردستان شناسایی شدند که این تعداد تا پایان خرداد ماه سال جاری به 2 هزار و 697 نفر رسید.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: جامعه بیماران خاص این استان به تفکیک نوع بیماری و بر اساس فراوانی یک هزار و 225 بیماران ام اس دریافت کننده دارو، 671 بیمار پیوند کلیه، 547 بیمار دیالیزی، 138 بیمار هموفیلی و 116 بیمار تالاسمی را شامل می شود.
به گزارش ایرنا، بیماری ام اس یک بیماری ناتوان‌کننده است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرارداده و باعث از دست ‌دادن کنترل، دید، تعادل و حواس (بی حسی) می‌شود.
در بیماری ام اس اعصاب مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی بدن آسیب می‌بینند که به این اختلال بیماری خودایمنی می‌گویند.
بیماری های خود ایمنی بیماری هایی هستند که در آنها سیستم ایمنی بدن که وظیفه‌شان حفاظت از بدن و نابود کردن آسیب رسان‌های خارجی همچون باکتری هاست، به اشتباه شروع به حمله به بافت‌های بدن می‌ کنند و باعث فلج شدن و از کارافتادگی آنها می ‌شوند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.