حبیب الله ابراهیمی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این طرح با همکاری موسسه خیریه باقیات الصالحات در حال انجام است، اظهار داشت: از آنجا که این طرح در شهر پایان یافته است بهزیستی در حال دنبال کردن اهداف این طرح در قالب یک پایگاه سیار در روستاهای شهرستان است.
وی اضافه کرد: پس از معاینه در سطح اول، تمامی کودکانی که مشکوک به اختلال بینایی تشخیص داده می شوند به سطح دوم برنامه یعنی بینایی سنجی ارجاع داده می شوند.
ابراهیمی یادآور شد: پس از انجام معاینه توسط بینایی سنجی، آن دسته از کودکانی که نیاز به خدمات تخصصی تر دارند به سطح سوم برنامه ارجاع شده و توسط چشم پزشک برای تشخیص عمل جراحی معاینه می شوند.
رئیس اداره بهزیستی کامیاران با اشاره به اینکه از 6 هزارو 600 کودک جامعه هدف این طرح تاکنون حدود 75 درصد آنها در این طرح شرکت کردند، افزود: براساس برنامه ها پیش بینی می شود که امسال این رقم با همکاری خانواده ها و عوامل اجرایی به بیش از 85 درصد رسیده شود.
وی با بیان اینکه از این تعداد 235 کودک به مراکز تخصصی بینایی سنجی و چشم پزشک ارجاع داده شدند،اظهار داشت: از این تعداد نیز 86 مورد برای تجویز عینک و هفت مورد برای عمل جراحی به سطوح بالاتر ارجاع داده شدند.
به گفته ابراهیمی، تمام هزینه های درمانی و جراحی کودکان تحت پوشش بهزیستی رایگان و برای خانواده های نیازمند از خدمات درمانی این نهاد استفاده می شود.
رئیس اداره بهزیستی کامیاران افزود: آمبلیوپی یا تنبلی چشم یکی از علل شایع کم بینایی و نابینایی یک چشمی و گاهی دوچشمی در کودکان است که در بسیاری موارد قابل پیشگیری است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه تنبلی چشم اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان و بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر 6 سال است، اظهار داشت: به منظور کاهش شیوع و بروز آمبلیوپی طی چند سال گذشته با همکاری مراکز پیش دبستانی و مهد های کودک طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح مربی، بینایی سنج و چشم پزشک در شهرستان انجام می شود.
وی اضافه کرد: برای غربالگری بینایی سنجی کودکان در سال جاری یک پایگاه ثابت در شهر کامیاران و یک تیم سیار در روستایی این شهرستان پیش بینی شده است.
ابراهیمی هدف از اجرای هر ساله این طرح را شناسایی کودکان مشکوک به تنبلی چشم و انواع بیماری های چشمی دانست و اظهار داشت: این طرح در شهرستان کامیاران به صورت مستمر در حال پیگیری است.
به گزارش ایرنا، طرح سنجش بینایی کودکان پیش از سنین مدرسه گامی موثر برای تشخیص زودهنگام ناراحتی‌های چشمی کودکان است که می‌تواند به پیشگیری از نابینایی یا کم بینایی کمک شایانی کند، این طرح چندین سال است که روی کودکان 3 تا 6 سال انجام می‌شود.
آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل چشمی است که حدود 2 تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آن ها می شود. در این بیماری، معمولاً در یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می گویند، دید مرکزی به خوبی تکامل نمی یابد.
اگر چه چشم آمبلیوپ ظاهراً طبیعی است و توانایی دیدن را دارد ولی مغز این چشم را خاموش می بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می کند، در صورت عدم درمان آمبلیوپی، کاهش دید تا آخر عمر باقی می ماند.
کامیاران با 102 هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.