در این مطلب آمده است: تا پایان سال گذشته 322 پروژه آبرسانی در روستاهای استان اجرا شده است و بیش از 77 درصد مشترکان روستایی از آب آشامیدنی سالم بهره مند هستند.
کردستان دارای بیش از یک هزار و679 روستای دارای سکنه است که آب آشامیدنی ساکنان آن از طریق 12 سد در حال بهره‌برداری، 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی تامین می‎ شود.
طبق آمارهای منتشر شده از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان، 322 پروژه آبرسانی در سال گذشته اجرا شده است. این موضوع موجب برخوردار شدن 77 درصد از 124 هزار مشترک روستایی از آب آشامیدنی سالم و لوله کشی شده است.
با این وجود سهم اندکی از روستاهای استان به دلیل محرومیت‌های ناشی از امکانات رفاهی همچنان از کمبود آب رنج می‌ برند و تنها تامین ‌کننده منابع آبی آنها به صورت سیار و با تانکر صورت می‌گیرد.

**فرو رفت آب‌های زیر زمینی
یکی از ساکنان روستای سرنجیانه در شهرستان دهگلان می‌ گوید: این روستا دارای 350 خانوار و جمعیت بیش از یک هزار و 500 نفر است. با وجود چنین جمعیتی شاهد کمبود آب شرب در تمامی فصول سال هستیم.
صدیق احمدی ادامه می‌ دهد: این منطقه از دهگلان دارای اراضی فراوانی است که بخش عمده‌ای از آن به صورت آبی به کشت محصولات پر آب مانند محصولات جالیزی اختصاص یافته است.
وی می‌ افزاید: مهمترین دلیل کمبود آب آشامیدنی در این روستا فرو رفت آب‌های زیر زمینی در نتیجه برداشت بی رویه و حفر چاه‌های متعدد در چند سال اخیر بوده است.
احمدی تصریح می‌ کند: 6 حلقه چاه آب شرب روستایی در مجتمع بلدستی، سرنجیانه، سیس، احمدآباد پنجه ابراهیم ‌آباد و امیرآباد توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی برای احداث در نظر گرفته شده است که اجرای آن نیازمند اعتبارات مالی است.
وی ادامه می ‌دهد: آب آشامیدنی چندین روستای این منطقه به صورت سیار از طریق تانکر تامین می ‎شود و روزانه تنها چند ساعت آب مورد نیاز در اختیار مردم قرار می ‌گیرد.
این روستایی می‌ افزاید: به دلیل کشت غرقابی و سنتی در باغات و اراضی کشاورزی شاهد مصرف بی رویه آب‌های زیرزمینی هستیم. برای صرفه‎ جویی در این زمینه ضرورت دارد تسهیلات کافی و تجهیزات آبیاری تحت فشار در اختیار بهره ‌برداران این 2 حوزه قرار گیرد.
احمدی در ادامه این مطلب تصریح می ‌کند: کمبود آب آشامیدنی موجب مهاجرت و رشد حاشیه ‌نشینی در شهرها می‎ شود. نمونه این شرایط افراد جویای کار در حاشیه میادین اصلی دهگلان است که هر ساله بر تعداد آنها افزوده می ‎شود.

**افت فشار در نتیجه مصرف بی ‌رویه
یکی از روستاییان قروه‌ای می ‌گوید: پس از دهگلان و بیجار روستاهای قروه جزو مناطقی از استان محسوب می ‎شود که با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.
قاسم آراسته ادامه می ‌دهد: فصل تابستان شروع خانه تکانی بسیاری از شهروندان قروه‌ای است. از این رو بسیاری از آنان از آب (شرب) لوله‌ کشی واحدهای مسکونی برای شستشوی فرش و سایر ملزومات خانه استفاده می‌ کنند.
وی می‌ افزاید: مصرف بی رویه آب آشامیدنی موجب افت فشار آن و قطعی چند ساعته آن در طول روز می‎شود. به نحوی که ساکنان واحدهای آپارتمانی چند طبقه از تانکر های پلاستیکی و فلزی برای ذخیره آب مصرفی در زمان کمبود استفاده می کنند.
آراسته تصریح می ‌کند: بسیاری از تاسیسات توزیع آب شبکه روستایی دارای عمر بیش از 25 سال است. این مساله موجب فرسودگی و ترکیدگی لوله ها می ‎شود‌. در نتیجه بخش عمده ای از آب آشامیدنی قیل از رسیدن به مقصد هدر می رود.
وی می ‌افزاید: منابع آبی غنی مانند چشمه‎های جوشان در بسیاری از روستاهای قروه مانند میمنت آباد، میهم، حسین ‌آباد، گرمخانی و ده‌ها روستای دیگر وجود دارد که با اجرای شبکه نگهداری و توزیع یکپارچه می‌ توان آبرسانی به روستاهای محروم را انجام داد.

**ظرفیت‌های آبی استان
کارشناس حوزه آبخیزداری در مورد منابع آب آشامیدنی کردستان می‌ گوید: آب آشامیدنی استان از طریق 12 سد در حال بهره ‌برداری، 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی تامین می‎شود. بر همین اساس ضرورت دارد بهره برداری از این منابع آبی به طور کامل صورت گیرد.
پدرام خالدی ادامه می ‌دهد: بیش از یک هزار 697 روستا در کردستان وجود دارد که از این میزان تعداد اندکی از آب آشامیدنی تصفیه شده استفاده می کنند. چرا که به دلیل محدود بودن تجهیرات ایجاد تصفیه خانه آب آشامیدنی روستاییان کلرزنی و در اختیار آنها قرار می‌ گیرد.
وی می‌افزاید: چندین سال است که در بسیاری از روستاهای استان که بخش عمده آن در شهرهای مریوان، سقز و بانه قرار دارد آبرسانی از طریق تانکر های سیار صورت می‌ گیرد. علاوه بر غیربهداشتی بودن، کمبود تجهیزات توزیع مانند خودروهای تانکر دار وجود دارد.
خالدی تصریح می‌ کند: بخش عمده ای کمبود آب آشامیدنی در استان مربوط به کاهش بارندگی و افزایش بی رویه از منابع آبی زیر زمینی است و ضرورت دارد برنامه جامعی از سوی دستگاهای متولی در این زمینه صورت گیرد.

**اجرای پروژه های آبرسانی روستایی در استان
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان می ‌گوید: 124 هزار و 747 مشترک این شرکت در روستاهای استان وجود دارد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.36 درصد افزایش داشته است.
صالح مفاخری ادامه می ‌دهد: تا پایان سال گذشته 322 پروژه آبرسانی در روستاهای استان اجرا شده است. بر همین اساس بیش از 77 درصد مشترکان روستایی از آب آشامیدنی سالم بهره مند هستند.
وی می‌ افزاید: به منظور کنترل و توزیع یکسان آب در مناطق روستایی هرگونه استفاده از آب آشامیدنی لوله کشی در زمینه کشاورزی تخلف محسوب می‎ شود. با افراد متخلف طبق قانون برخورد خواهد شد.
صالحی تصریح می ‌کند: با ضدعفونی و گندزدایی امکان توزیع آب روستایی به صورت کلر زنی صورت می ‌گیرد.
وی تصریح می‌ کند: آب‌رسانی به تانکر و به صورت سیار در 54 روستای استان صورت می‌ گیرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار روستا کاهش داشته است.
منبع: هفته نامه آریز
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.