مرتضی محبتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هفته اول تیر ماه با توجه به افزایش مصرف و عدم صرفه جویی مشترکان در ساعت های پیک مصرف در موارد متعدد مجبور به اعمال حداقل 2 ساعت خاموشی بودیم.
وی افزود: این خاموشی ها توسط مرکز بار شبکه که تولید و مصرف برق در آنجا مانیتورینگ است، انجام می شود و اداره برق شهرستان هیچ گونه دخالتی در تعیین زمان و مدت آن ندارد.
محبتی تاکید کرد: زمان از طریق این مرکز فرمان قطع برق به اپراتورها در پست ها را صادر می کند که یکی از دلایل آن افزایش مصرف برق در منطقه است و در چنین شرایطی اگر برق قطع نشود نیروگاه مربوطه از مدار خارج و دچار مشکلات فنی خواهد شد.
وی با اشاره به درخواست مردم شهرستان برای اعلام برنامه ها و ساعات قطعی برق یادآور شد: از آنجا که دستور قطع برق با توجه به آمپر و میزان مصرف هر خط در لحظه از مرکز کنترل بار شبکه صادر می شود، برنامه ریزی و اطلاع رسانی از قبل به مشترکان امکان پذیر نیست.
رئیس اداره برق کامیاران با بیان اینکه خاموشی هایی که دلیل آنها بالا رفتن مصرف بیشتر از میزان تولید باشد معمولا 2 ساعت طول می کشد، اضافه کرد: در صورتی که قطعی برق بیشتر از این مدت طول بکشد برای وصل مجدد پیگیری های لازم انجام می شود.
محبتی به وجود 12 خط در این شهرستان که 3 خط آن در موچش است اشاره کرد و گفت: 41 هزار مشترک از این 12 خط استفاده می کنند که 24 هزار مشترک خانگی و باقی تجاری، صنعتی، کشاورزی، عمومی و اداری است.
وی در خصوص دلیل این خاموشی ها در تابستان امسال اظهار داشت: به دلیل کاهش بارندگی ها در سال گذشته و کم شدن ذخیر آب سدها، استفاده از نیروگاه های آبی که سنوات گذشته در این فصل 10 درصد برق کشور را تولید می کردند، امکان پذیر نیست.
رئیس اداره برق کامیاران با بیان اینکه این اتفاق موجب کمبود 5 هزار مگاواتی برق در کشور شده است، افزود: برای جبران این کمبود باید بسوی تحقق شعار (خاموشی یک لامپ 100 وات مساوی با روشنایی یک کشور) از سوی هر مشترک حرکت کنیم.
محبتی ساعت پیک مصرف برق در کشور را 12 تا 16 عصر اعلام کرد و یادآور شد: در این شهرستان علاوه بر 12 تا 16 ساعت 20 تا 24 نیز پیک دوم است که باید همه مشترکان در خصوص صرفه جویی با شرکت برق همکاری کنند.
وی با اشاره به اینکه بیش از 70 تا 80 درصد مصرف برق ایران در حوزه خانگی است، اضافه کرد: در کشور از برق بهره وری اقتصادی نمی شود.
به گفته وی، مصرف برق در شهرستان کامیاران در حوزه کشاورزی 25 درصد، صنعتی 10 درصد، مصارف عمومی و اداری 5 درصد و خانگی 60 درصد است.
رئیس اداره برق کامیاران گفت: 60 درصد بار خانگی در فصل تابستان مربوط به وسایل سرمایشی است لذا مشترکان با رعایت نکاتی مانند استفاده از دمای نرم در ساعت پیک مصرف برای کولرها و نصب آن در مکان های مناسب و استفاده از سایبان می توانند در کاهش مصرف و کمک به عدم اجرای خاموشی ما را کمک کنند.
محبتی با اشاره به اینکه عدم مدیریت مصرف مساوی با سوزاندن منابع طبیعی و سرمایه ملی است، گفت: 95 درصد انرژی در کشور از سوخت های فسیلی تامین و سرمایه گذاری در انرژی های خورشیدی و پاک نیز نیازمند هزینه های سنگین است از این رو بهترین راه نهادینه کردن فرهنگ، صرفه جویی است.
وی در خصوص طرح های تشویقی وزارت نیرو در راستای نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی افزود: از جمله این طرح ها می توان به پاداش و رایگان شدن برق برای کشاورزان، صنعتگران و جایگاه های سی ان جی در صورت عدم استفاده از برق در 4 ساعت پیک مصرف اشاره کرد.
محبتی از مردم خواست نهایت تلاش خود را در حد خاموش کردن یک لامپ 40 واتی برای صرفه جویی و کمک به داشتن تابستانی بدون خاموشی با این شرکت داشته باشند.
به گزارش ایرنا، شهرستان کامیاران دارای 40 هزار مشترک برق است که حدود 6.25 درصد از مصرف برق استان کردستان را به خود اختصاص داده اند.
کامیاران با 102 هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.