محمد غفوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محصول تولید شده این سبزیکاران برای 2 سال متمادی مورد ارزیابی قرار گرفت و از نظر استفاده غیرمجاز از کود شیمیایی و سموم، متخلف شناخته شدند.
وی افزود: محصول این سبزیکاران در شهرستان های سنندج، سقز و دهگلان در 2 سال متمادی منطبق بر استانداردهای معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی نبود.
غفوری با اشاره به تشکیل گشت های ویژه با همکاری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: برای نخستین بار است در سطح کشور، نمونه برداری از محصولات کشاورزی در سر مزرعه انجام می شود.
معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: در گذشته نمونه برداری از محصولات کشاورزی در میادین عرضه تره بار انجام می شد که در این روش مزرعه و کشاورز مشخص نبودند.
وی اضافه کرد: کارشناسان هنگام بازدید و نمونه برداری از مزارع به صورت چهره به چهره کشاورزان را در خصوص استفاده صحیح و به موقع از سموم و کود شیمیایی آموزش می دهند.
در استان کردستان سالانه 250 تا 300 هکتار از مزارع آبی به کشت سبزی اختصاص می یابد و در حدود 300 نفر در این بخش فعالیت می کنند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این رابطه گفت: نمونه برداری از محصولات کشاورزی در مزرعه از سال 95 در استان شروع شد و در سال نخست در 150 نقطه این نمونه برداری ها صورت گرفت.
کامبیز حسن زاده اظهار داشت: سال گذشته نیز 207 مورد نمونه برداری از محصولات کشاورزی از جمله گندم، توت فرنگی، پیاز و سیب زمینی انجام شد و امسال با هماهنگی جهاد کشاورزی برنامه ریزی برای نمونه برداری از 300 نقطه استان صورت گرفته است.
استان کردستان با یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد که از این مقدار 123 هزار هکتار به صورت آبی کشت و سالانه بیش از 2.5 میلیون تُن انواع محصول در این استان برداشت می شود.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.