سعدی نقشبندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اثر آتش سوزی های امسال، 35 هکتار از مراتع در شهرستان های سنندج، سقز، قروه، دهگلان و کامیاران و 2 هکتار جنگل در شهرستان های بانه و مریوان از بین رفته است.
وی اظهار داشت: این آتش سوزری ها توسط یگان حفاظت این اداره کل با همکاری جوامع محلی و همیاران طبیعت در استان مهار شد ولی خسارت های زیادی به عرصه های طبیعی و جنگلی وارد کرده است.
نقشبندی یادآور شد: اقدام به موقع و سریع در خاموش کردن آتش سوزی ها بویژه در مناطق جنگلی ضمن ممانعت از گسترش آتش باعث می شود به درختان آسیب جدی وارد نشود که در این میان مشارکت مردم محلی بسیار موثر است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان تاکید کرد: مراقبت از عرصه های منابع طبیعی تنها وظیفه ماموران و مسئولان این اداره کل نیست و باید تمام دستگاه های اجرایی و اقشار مختلف مردم در این خصوص خود را مسئول بدانند.
وی با اشاره به عوامل آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان گفت: آتش سوزی ها در مراتع و جنگل ها اغلب بر اثر عوامل مختلف طبیعی و غیرطبیعی ایجاد می شوند که می تواند زیست بوم (اکوسیستم) خاک را تغییر دهد.
نقشبندی از شهروندان، دامداران، گردشگران و کشاورزان خواست برای پیشگیری از حوادث و نابودی منابع طبیعی اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه را به منظور جلوگیری از آتش سوزی در این عرصه ها رعایت کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان همچنین از مردم خواست هنگام گردش در طبیعت از انداختن ته سیگار یا کبریت روشن روی زمین و یا روشن کردن آتش به منظور تفریح خودداری کنند چرا که این عمل آنها موجب از بین رفتن بوته ها، حساسیت زمین به فرسایش، وقوع سیل و آلودگی محیط زیست می شود.
وی با اشاره به وجود شماره تلفن گویای 1504 منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار داشت: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخریب و حادثه در مراتع می توانند با شماره تلفن رایگان 1504 تماس گرفته و موارد را به ماموران این اداره اطلاع رسانی کنند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته نیز بر اثر 48 فقره حادثه حریق در مراتع استان در مجموع به 282 هکتار از مراتع خسارت وارد شد.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد و میزان جنگل های این استان 374 هزار هکتار است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.