به گزارش خبرنگار ایرنا، کاهش بارندگی ها در کشور موجب شد توان تولید برق در توربین نیروگاه های آبی بویژه جنوب کشور کاهش محسوسی داشته و ظرفیت تولید بیش از چهار هزار مگاوات کم شود، در نقطه مقابل مصرف مشترکین بیش از 2 هزار مگاوات افزایش یافته است.
تولید برق از طریق سیستم های خورشیدی در یکی دو دهه اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته و دستاوردهای خوبی در افزایش و جذب بیشتر این انرژی طبیعی بدست آمده است و می‌ توان آن را نسخه‌ سبزی برای درمان درد خاموشی در سرزمین آفتاب گیر ایران قلمداد کرد.
افزایش استفاده از انرژی خورشیدی و ایجاد زیرساخت های مناسب برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و مردم با حداقل سرمایه 250 میلیون ریالی در ایجاد نیروگاه کوچک تولید برق، راهکار مناسبی هم برای کاهش مصرف برق است و هم کاهش مصرف سوخت های فسیلی و حفظ این انرژی تجدید ناپذیر برای آیندگان است.
یزد به عنوان بهشت انرژی خورشیدی کشور به علت وسعت و گستردگی جغرافیایی و تعداد روزهای بیشتر آفتابی مطرح است و با ورود بخش خصوصی برای احداث نیروگاه های خورشیدی کوچک در این استان، سال های آینده میزان استفاده از سوخت های فسیلی در این منطقه از کشور کاهش محسوسی خواهد یافت.
متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و 200 ساعت است به همین دلیل توان زیادی برای ایجاد و توسعه نیروگاه های خورشیدی در این استان فراهم است و همین امر موجب شده تا دولت تدبیر و امید توجه ویژه به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و جذب سرمایه گذاران در این بخش داشته باشد.
مدیر شبکه برق بیجار می گوید: با توجه به تغییرات اقلیمی کردستان و موقعیت جغرافیایی بیجار با داشتن بیشترین گستردگی و قرارگیری در منطقه خشک و کم باران، ظرفیت مناسبی برای استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی است.
محسن ابراهیمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیجار بیش از سه هزار ساعت آفتاب در 300 روز سال دارد که یکی از فرصت های مناسب سرمایه گذاری و ایجاد درآمدی ثابت و مطمئن در حوزه تولید برق از انرژی خورشیدی است.
وی افزود: فضای مسطح و گسترده سقف منازل مسکونی، مساجد، ادارات و اماکن تفریحی و ورزشی این شهرستان یک پتانسیل مناسب برای تولید برق و ایجاد درآمدی پر سود از انرژی رایگان خورشیدی محسوب می شود.
مدیر شبکه برق بیجار با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق کشور آماده عقد قرارداد 20 ساله خرید تضمینی برق تولیدی از انرژی خورشیدی از همه سرمایه گذاران این حوزه است، اظهار داشت: هر میزان تولید برق توسط سرمایه گذاران طی یک قرار داد مستقیم و بدون واسطه به مدت 20 سال متوالی توسط این شرکت با قیمت هر کیلووات هشت هزار ریال خریداری می شود.
ابراهیمی اضافه کرد: در حال حاضر یکی از مدارس تحصیلی دخترانه با ظرفیت 15 کیلو وات و شرکت گاز بیجار با ظرفیت 10 کیلووات ساعت انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می کنند که ضمن صرفه جویی در مصرف برق مورد نیاز خود با فروش برق تولیدی از درآمد مناسبی نیز برخوردار هستند.
وی یادآور شد: حداقل میزان تولید برق از انرژی خورشید جهت خرید تضمینی توسط شرکت توزیع، پنج کیلووات است که برای نصب و بهره برداری نیروگاه خصوصی کوچک با ظرفیت تولید این مقدار برق، 250 میلیون ریال نیاز است.
مدیر شرکت توزیع برق بیجار گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی و آحاد مردم می توانند با توجه به وسعت ساختمان های خود، با نصب و راه اندازی صفحات خورشیدی در پشت بام ها، با تولید حداقل پنج کیلووات ساعت برق از انرژی خورشید در طول یک ماه درآمدی بیش از 6 میلیون ریال به مدت 20 سال داشته باشند.
به گزارش ایرنا، نصب سامانه های خورشیدی براساس هر کیلو وات برق تولیدی 50 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد که باید از سوی مشترک پرداخت شود ولی شرکت های توزیع براساس قرارداد منعقد شده متعهد به خرید برق تولیدی از این سامانه ها به ازای هر کیلووات هشت هزار ریال برای مدت 20 سال هستند.
ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی کردستان 100 درصد است و تمام روستاهای زیر 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
بیجار با 41 هزار مشترک برق، 89 هزار و 162 نفر جمعیت در 142 کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.