به گزارش ایرنا، سازمان های مردم نهاد جوانان به سازمان هایی گفته می شود که برای انجام فعالیت و ارائه خدمات داوطلبانه در عرصه های تربیتی جوانان با مشارکت جوانان و بر اساس مدیریت آنها با استناد به موضوع ماده 112 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در اجرای مصوبه هیات وزیران ایجاد شده و فعالیت می کنند.
تقویت مشارکت در بین جوانان، فراهم ساختن زمینه های جامعه پذیری آنها و کمک به پیشرفت این قشر در آینده برخی از اهداف ایجاد و حمایت از سازمان های مردم نهاد است.
جوانانی که وارد این سمن ها می شوند با توجه به اینکه کم تجربه هستند و در ابتدای راه فعالیت های جمعی قرار دارند با برخی مشکلات نیز روبرو می شوند.
البته نظارت اداره ورزش و جوانان در این بخش اهمیت زیادی پیدا می کند تا هم سمن ها را کانالیزه کند علاوه بر آن بر ابعاد مالی فعالیت های آنها نیز نظارت داشته باشد.
سازمان های مردم نهاد حوزه جوانان با توجه به مجوزهایی که به دستگاه های مختلف داده شده با دریافت هزینه های لازم برخی از فعالیت های برون سپاری شده دستگاه ها را بر عهده گرفته و انجام می دهند.
این کار علاوه بر اینکه فرصت های فعالیت و کسب تجربه را برای سمن ها بیشتر می کند موجب می شود کارهای دستگاه ها با سرعت و نحوه مناسب تری توسط نیروهای جوان انجام شود.
البته دیده می شود برخی از مسئولیت هایی که به این سمن ها محول شده با کیفیت پایینی به انجام می رسد و یا برخی دستگاه ها فقط برای اینکه در رزومه اجرای کار، فعالیتی داشته باشند آن را با سپردن به این سمن ها در سطح پایینی اجرا می کنند.

**فعالیت سمن های حوزه جوانان رضایت بخش بوده است
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان فعالیت این سمن ها را در مجموع رضایت بخش می داند و می گوید: باید به عنوان دستگاه متولی فعالیت این سمن ها را سمت و سو دهیم تا در حوزه هایی همچون مهارت آموزی، کارآفرینی و اشتغالزایی بیشتر فعالیت کنند.
گلاویژ فتاحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: در حال حاضر چهار یا پنج سمن در کردستان در حوزه اشتغالزایی فعالیت می کنند که ایجاد چنین سمن هایی روند رو به رشدی داشته است.
وی با بیان اینکه سمن های دارای مجوز رها نمی شوند و مورد سرکشی قرار می گیرند، افزود: سمنی که خلاف موازین عمل کرده باشد مشاهده نشده اما دیده ایم که برخی از سمن ها منفعل شده اند.
فتاحی در رابطه با طرح هایی که از سوی سمن ها به اداره ورزش و جوانان ارائه می شود، گفت: زمان اجرا، اولویت آن و اعتبار مورد نیاز در شورای اداری بررسی و با توجه به ظرفیت اجرای طرح پیشنهادی، معقول بودن اعتبار درخواستی نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
وی یادآور شد: سمن های حوزه جوانان کردستان در بخش ورزشی، علمی، هنری و ادبی، عدالت و رفاه اجتماعی، اعتقادی و مذهبی، بهداشت و سلامت، ارتباطات و میراث فرهنگی فعال هستند.

** حمایت های مالی استقلال سمن ها را کمتر کرده است
مسئول موسسه افق روشن گفت: با وجود اینکه بسیاری از سمن ها نیاز به حمایت های مالی دارند اما به نظر کمک های مالی سمن ها از دولت موجب وابستگی آنها شده و استقلال شان را کمتر کرده می کند.
یاسین شریعتی به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: شرایط کنونی سازمان های مردم نهاد حوزه جوانان به دلیل وضعیت اقتصادی استان کردستان ایجاد شده است.
وی افزود: وجود این سمن ها در مجموع مفید بوده و جوانانی در محدود سنی 18 تا 25 سال با کار تیمی و فعالیت های مختلف در این حوزه ها آشنا شده اند.
شریعتی اظهار داشت: سمن های استان کردستان در بخش های اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و هنری فعالیت می کنند و به عنوان مثال یکی از توانمندترین و قویترین سمن های موسیقی کشور در این استان فعال است.
موسسه افق روشن که از تیم مرکزی هفت نفره و 20 عضو تشکیل شده توانسته با فعالیت در حوزه ارتباطی و رسانه ای که کمتر سازمان مردم نهادی در این حوزه فعال است، کارهای چشمگیری انجام دهد.
شریعتی مسئول این موسسه معتقد است انتقاداتی به طور کلی به سمن ها وارد است اما با افزایش تعداد این سمن ها شاهد فعالیت های خوب و اثرگذاری هم بوده ایم.
به نظر می رسد اداره کل ورزش و جوانان به عنوان متولی این حوزه و نماینده دولت در این بخش باید از حمایت های مالی خود نسبت به سمن ها بکاهد و بیشتر حمایت های خود را به شکل معنوی ادامه دهد.
این اداره کل باید همچنین بر بعد نظارتی و هدایتی خود بیافزاید تا سمن هایی که از اعضای ناپخته و جوان تشکیل شده اند در مسیر مطلوب به فعالیت و کسب تجربه خود ادامه دهند.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.