امروزه از راه به عنوان شریان اقتصادی و محور توسعه جامعه یاد می شود و بخش زیادی از تعاملات اقتصای و اجتماعی به این مقوله مهم وابسته است.
در استان کردستان که بخش مهمی از اقتصاد بیش از 27 درصدی ارزش افزوده و 30 درصدی اشتغال آن مربوط به بخش کشاورزی و روستایی است بدلیل رشد بسیار کُند صنعت سهم عمده تولید مواد غذایی ساکنان مناطق شهری بر عهده روستاهاست که در این شرایط راه روستایی از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود.
طول شبکه راه های کردستان هشت هزار کیلومتر است که از این مقدار، 286 کیلومتر بزرگراه، ٣٠٨ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی و قسمت عمده و بیشتر آن در حدود 6 هزار و 100 کیلومتر راه روستایی است.
دولت تدبیر و امید برای توسعه راه روستایی در کردستان گام های خوبی برداشته و در چهار سال اخیر 720 کیلومتر راه روستایی با اعتبار 2 هزار و 800 میلیارد ریال در این استان احداث کرده و هم اکنون نیز یک هزار و 100 کیلومتر راه روستایی دیگر در دست ساخت است.
با وجود تمام تلاش های دولت در زمینه راهسازی در کردستان، میانگین برخورداری از راه آسفالت روستایی در کشور 66 درصد است در حالیکه این میزان در کردستان 48.5 درصد است که به لحاظ سرانه راه در بین استان های آخر قرار دارد.
بخشی از راه های روستایی این استان تنها راه جیب رو (مال رو) هستند و همین امر مشکل رفت و آمد روستاییان را به شهرها بیشتر کرده و این دشواری راه بویژه در فصل زمستان و بارش برف و سقوط بهمن بر مشکلات می افزاید.
نبود راه مناسب در فصل برداشت محصول نیز باعث شده بخشی از محصولات باغی و زراعی بویژه تره بار در مسیر انتقال کیفیت خود را از دست بدهد و برخی کشاورزان بخاطر بالا بودن کرایه حمل، محصول خود را سر مزرعه به دلالان به قیمت های پایین تر از قیمت بازار بفروشند.
سرانه پایین راه روستایی کردستان در حالی است که دیگر نهادهای خدمات رسان در استان تمام تلاش و توان خود را بکار گرفته اند تا خدمات به روستاییان همطراز با سایر مناطق باشد.
در بحث گازرسانی در حال حاضر یک میلیون و 530 هزار نفر از جمعیت استان کردستان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که 95،6 درصد از کل جمعیت استان را شامل می شود که سهم بخش روستایی یک هزار و 170 روستا و در حدود 85 درصد است.
در برق رسانی نیز ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی کردستان 100 درصد است و تمام روستاهای بالای 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
در بخش های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان نیز خدمات به روستاییان در سطح گسترده صورت می گیرد و تمام این امکانات با هزینه بسیار بالایی به مناطق روستایی رسیده است اما لازم است در بخش راه نیز این تلاش ها مضاعف شود تا از مهاجرت بیشتر روستاییان به مناطق حاشیه ای شهرها جلوگیری شود.
پایین بودن سرانه راه روستایی آسفالت کردستان در حالی است که تعدادی از روستاهای استان براساس شاخص های توریسم به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب و بیش از 10 مورد از این روستاها اکنون در کانون توجه توریسم قرار دارند و دارای ظرفیت های گردشگری بوده که استفاده از این ظرفیت نیز مرهون وجود راه های روستایی مناسب و دسترسی آسان است.
رسیدن امکانات مختلفی از جمله برق، گاز و تلفن به مناطق روستایی کردستان ضمن ایجاد رفاه بیشتر برای روستاییان می تواند زمینه ایجاد اشتغال در بخش های دیگر غیر از کشاورزی را نیز فراهم کند و در صورت امکان دسترسی آسان، روستاها می توانند رونق بخش اقتصادی حتی در بخش های صنعتی، خدماتی و گردشگری هم باشند.
هر چند نمی تواند منکر این امر شد که هزینه های راهسازی در کردستان به دلیل شرایط جغرافیایی، توپوگرافی و کوهستانی بودن در مقایسه با دیگر استان ها بویژه در مرکز کشور بالاتر است ولی پایین بودن این سرانه ریشه در کمبود اعتبارات ادوار گذشته دارد اما لازم است با تخصیص اعتبارات ویژه این توسعه نیافتگی مضاعف در بخش راه های روستایی کردستان جبران شود.
طبق سرشماری سال 1395 از یک میلیون 603 هزار نفر جمعیت کردستان، 70.8 درصد در مناطق شهری و 29.2 درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.
*خبرنگار ایرنا مرکز سنندج
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.