به گزارش ایرنا، خالد جعفری، روز دوشنبه در بازدید از مراکز خرید تضمینی گندم در شهرستان کامیاران با بیان اینکه هم اکنون 11 روز از برداشت گندم در شهرستان های گرمسیر استان سپری می شود اظهار داشت: تاکنون در 2 شهرستان کامیاران و سقز هفت هزار تن از این محصول از بهره برداران خریداری شده است.
وی اضافه کرد: همچنین در کنار آن حدود یک هزار و 100 کیلوگرم از محصول کلزای بهره برداران که شامل 25 درصد از میزان پیش بینی تولید چهار هزار تنی این محصول می شود به صورت تضمینی خریداری شده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری 86 مرکز خرید تضمینی محصولات کشاورزی در استان تجهیز شده است افزود: هم اکنون زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری در تمامی این مراکز ایجاد شده است و انتظار می رود عاملان خرید به منظور سهولت کار خرید از این مقوله غافل نشوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 66 مورد از مراکز خرید استان مربوط به سازمان تعاون روستایی، پنج مرکز مربوط به مراکز خرید دولتی و 16 مورد نیز کارخانه های آردسازی و سیلوهای بخش خصوصی است.
جعفری یادآور شد: استان کردستان امکان ذخیره سازی 780 هزار تن محصول گندم شامل 250 هزار تن در انبارهای سازمان تعاون روستایی و 530 هزار تن نیز در 15 واحد سیلوی دولتی و بخش خصوصی را دارد.
وی میزان پیش بینی تولید این استان در سال جاری را یک میلیون تن و پیش بینی خرید را حدود 900 هزار تن اعلام کرد و گفت: در صورت حقق این پیش بینی ها در تاریخ استان رکود تولید و خرید شکسته می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه همه ساله بخشی از محصول خریداری شده به سایر استان های کشور حمل می شود، در صورت تکمیل ظرفیت 780 هزار تن ذخیره استان، انبارهای موقتی برای این طرح راه اندازی می شود.
وی با اشاره به اینکه دولت در سال جاری به منظور جلوگیری از فعالیت دلالان در عرصه خرید تضمینی گندم 50 درصد از مبلغ بهای گندم خریداری شده را به حساب کشاورزان واریز می کند اظهار داشت: در این راستا مشخصات گندم کاران در سامانه جامع پهنه بندی ثبت شده تا یک هفته پس از ثبت اطلاعات گندم، بهای آن به حساب آنان واریز شود.
وی گفت: هم اکنون نیز اطلاعات بهره بردارانی که گندم خود را به فروش رسانده اند به بانک کشاورزی ارسال شده و به زودی به صورت متمرکز از تهران به حساب آنان واریز می شود.
به گزارش ایرنا، پیش بینی می شود در سال جاری حدود 914 هزار و 700 تن محصول مازاد کشاورزان استان شامل 900 هزار تن گندم، 10 هزار تن جو و چهار هزار و 700 تن نیز کلزا به صورت تضمینی خرید شود.
امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم 13 هزار ، جو 10‌هزار و 300 و کلزا هم 28 هزار ریال تعیین شده است.
امسال 558 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم، 27 هزار و 200 هکتار زیر کشت جو و یک هزار و 810 هکتار نیز زیر کشت کلزا رفته است.
استان کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار هکتار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.
تولید سالانه محصولات کشاورزی کردستان نزدیک به 2 میلیون تن است که بیش از یک میلیون و 600 هزار تن آن شامل انواع محصولات زراعی و بقیه باغی است.
3034/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.