محمدصالح احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه ساله از اردیبهشت تا پایان خرداد کشت این محصول انجام می شود اما امسال به علت تداوم بارندگی ها، کشت به نیمه دوم خرداد موکول شد لذا کشاورزان برای حفظ راندمان تولید از ارقام زود رس استفاده کنند.
وی افزود: ارقام زود رس محصول سیب زمینی بین 15 تا 45 روز زودتر از ارقام سنتی و معمولی برداشت می شود و علاوه بر اینکه کاهش هزینه تولید را به همراه دارد باعث کاهش مصرف آب کشاورزی نیز می شود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون کشاورزان ایران 47 رقم سیب زمینی را در اراضی خود کشت می کنند که ارقامی مانند بامبا، بُرن، سانته، سانتا، فونتانا، مارسونا و میلوان از ارقام زود رس کشت شده در مزارع کردستان است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: هفت هزار هکتار از 9 هزار هکتار برنامه ابلاغی کشت سیب زمینی در کردستان تحقق یافته و احتمال می رود تا 15 تیر ماه جاری عملیات کشت ادامه داشته باشد.
احمدی اضافه کرد: حدود یک هزار و 900 بهره بردار سیب زمینی در این استان فعالیت می کنند و عمده اراضی کشت شده در شهرستان های قروه و دهگلان واقع شده و شهرستان های سقز و کامیاران نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی گفت: این سازمان در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی کاهش سطح اراضی کشت شده مربوط به محصولات آب بر را در دستور کار خود قرار داده که در سه سال گذشته سطح زیر کشت سیب زمینی از 12 هزار هکتار به 9 هزار هکتار رسیده است.
احمدی با بیان اینکه کردستان همه ساله با 300 هزار تن تولید سیب زمینی رتبه پنجم یا ششم کشوری را به خود اختصاص می دهد، افزود: به علت وابستگی معیشت سیب زمینی کاران به این محصول کاهش سطح اراضی همراه با حفظ میزان تولید انجام شده است.
وی میانگین تولید سیب زمینی در استان کردستان را 32 تن در هر هکتار اعلام کرد و افزود: افزایش عملکرد در سطح از اهداف این سازمان است که با استفاده از روش های نوین آبیاری، ارقام زود رس و انتقال یافته های تحقیقاتی به مزارع در حال اجرا است.
وی همچنین از حمایت دولت برای اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع سیب زمینی خبر داد و یادآور شد: این طرح ها به صورت نوار تیپ در 100 هکتار از مزارع اجرا شده و انتظار می رود با تداوم روند پرداخت تسهیلات بلاعوض این میزان افزایش یابد.
احمدی اظهار داشت: در سال جاری 299 هکتار از مزارع زیر کشت این محصول با تخصیص یارانه های بلاعوض به منظور جلوگیری از غرق آبی کردن محصول به سامانه های نوین آبیاری و تحت فشار، قطره ایی و نوار تیپ تجهیز شده است.
استان کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.
کردستان سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.
عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود 800 هزار تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 48 هزار تُن است.
کردستان دارای 43 هزار هکتار باغ است و حدود 577 هزار هکتار اراضی آبی و دیم این استان زیر کشت گندم و جو رفته است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.