سیروان جلال روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: موسیقی محلی در ایران که می توان به عنوان موسیقی شرقی نیز از آن یاد کنیم پا به پای موسیقی کلاسیک غرب رشد کرده و بخش های از آن به صورت علمی تدوین شده است.
وی که برای شرکت در سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی به سنندج سفر کرده است، افزود: فعالیت گروه های حاضر در جشنواره می تواند به صورت علمی و اکادمیک ثبت شوند و مبدا و ممرجعی برای اینگونه مسیقی محلی در شرق باشند.
جلال با اشاره به اینکه اعضای گروه پاییز از اقلیم کردستان برای سومین بار است در این جشنواره شرکت می کنند، تاکید کرد: امسال سطح علمی گروه ها بویژه ارکستر کودکان بسیار بالا بود و این نشان می دهد نسل آینده در موسیقی از نسل کنونی موفق تر عمل می کند.
وی یادآور شد: گروه هایی موسیقی از استان های جنوبی و شمالی ایران نیز در این جشنواره حضور دارند که سطح شان بسیار بالا است و استقبال خوبی نیز از اجرای های آنها صورت گرفت.
مسئول گروه موسیقی پاییز اقلیم کردستان عراق گفت: در این جشنواره مشخص شد علاوه بر موسیقی کلاسیک که رشد خوبی داشته، روی موسیقی عرفانی و خانقایی نیز در مناطق مختلف ایران کار علمی صورت گرفته است.
گروه پاییز از سال 2011 به صورت رسمی در شهر سلیمانیه اقلیم کردستان عراق فعالیت خود را شروع کرد و کنسرت هایی موفقی نیز برگزار کرده است.
این گروه 12 نفری تاکنون چند برنامه موسیقی را در قاره های مختلف آمریکا، اروپا، آفریقا و آسیا و مجامع بین المللی اجرا کرده است و تنها گروه مهمان خارجی سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی است که در دوره های قبل نیز دعوت جشنواره را قبول و حضور پیدا کرده بود.
به گزارش ایرنا، سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی روز شنبه دوم تا دوشنبه چهارم تیر ماه در سنندج در حال برگزاری است.
11 گروه برتر موسیقی نواحی مختلف کشور از جمله اوای موج از بوشهر، شاخوه شین از کرمانشاه، تال از لرستان، دیلمون از گیلان، کانی از قوچان، هزار آواز از تهران، اوای دل از سیستان و بلوچستان و گروه های ئاگرین و خوش نوایان از کردستان و چند گروه دف نوازی، هه لپرکی، سنتور نوازان و ارکستر کوکان در این جشنواره حضور دارند.
مجوز اصلی این جشنواره که دبیرخانه دایمی آن در اداره کل امور اجتماعی استانداری کردستان قرار دارد از آذر 1393 در 15 رشته مختلف فرهنگی و هنری اخذ شده است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.