کژال حبیب زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هوای شهر سنندج اکنون در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: سنندج به خاطر وضعیت توپوگرافی خاصی که دارد، وجود ریزگردها و پدیده گرد و غبار در آن بیشتر از دیگر مناطق و شهرهای استان کردستان محسوس و ماندگار است.
حبیب زاده افزود: این وضعیت از شنبه شب با ورود پدیده گرد و غبار از سمت کشور عراق در آسمان استان ایجاد شده و امروز در مناطق مرتفع در مقایسه با دیروز کاهش یافته البته هوا همچنان برای گروه های حساس ناسالم است.
وی یادآور شد: این وضعیت هوایی برای تمام افراد بویژه کودکان، بیماران قلبی و عروقی و افراد مسن خطرناک است و مردم باید در صورت لزوم برای حضور در فضاهای باز، مسایل ایمنی و بهداشتی را به دقت رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند.
رئیس اداره امور آزمایشگاهی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان تاکید کرد: این آلودگی هوا ناشی از ذرات PM 2.5 است، ذرات 2.5 میکرون برای سلامت مردم ضرر بیشتری از ذرات 10 میکرون دارد چون تا عمق ریه ها نفوذ می کند و ماندگاری بیشتری نیز در هوا دارد.
حبیب زاده گفت: دیروز وضعیت هوای اکثر شهرهای استان کردستان تحت تاثیر پدیده ریزگردها در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و عموم قرار داشت.
رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کردستان نیز اظهار داشت: به دلیل پایداری هوا، این پدیده تا پایان هفته جاری آسمان استان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
بهرام چاره خواه افزود: میزان آلودگی هوا در مناطق غربی و جنوبی استان در مقایسه با مناطق دیگر از شدت بیشتری برخوردار است.
شاخص AQI استاندارد هوا در شاخص PM2.5 عدد صفر تا 50، هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم ، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 بسیار ناسالم و 201 تا 300 نیز بسیار خطرناک است.
ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان های سنندج، سقز، قروه و مریوان به دستگاه سنجش آلاینده هوا مجهز هستند.
هوای شهرهای مختلف استان کردستان از ابتدای امسال تاکنون 16 روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و هشت روز در وضعیت ناسالم برای عموم قرار داشته است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.