به گزارش ایرنا، به دلیل کاهش بارندگی در کشور و کمبود ذخیره آبی پشت سدها، وزارت نیرو در خصوص کاهش تولید انرژی هشدار داد و بر ضرورت صرفه جویی در مصرف برق بویژه از سوی دستگاه های اجرایی و ادارات تاکید کرده است.
طبق اعلام وزارت نیرو میزان ذخیره آبی پشت سدهای کشور در سال 95 حدود 18 میلیارد مترمکعب بود که در سال 96 به 13 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.
براین اساس، از ذخیره آبی سال 95، حدود هشت میلیارد مترمکعب آن صرف تامین انرژی برق کشور شد در حالیکه برای تامین انرژی در سال های 96 و 97، فقط سه میلیارد مترمکعب باید صرف این مهم شود.
سال گذشته 55 هزار مگاوات برق در کشور مصرف شد ولی پیش بینی می شود امسال این رقم به 58 هزار مگاوات افزایش یابد که طبق اعلام وزارت نیرو، در سال 97 با کمبود 6 هزار مگاواتی انرژی مواجه هستیم.
طبق آماری که این وزارتخانه اعلام کرده از 58 هزار مگاوات مصرف پیش بینی شده در سال جاری، 20 هزار مگاوات آن صرف استفاده از سیستم های سرمایشی می شود که رقم نسبتا بالایی است.
همانطور که قبلا اعلام شد هیات دولت ادرات و ارگان ها را مکلف به کاهش 10 درصدی مصرف برق کرده که در این میان با توجه به روند افزایش دما در تابستان و بالا رفتن مصرف برق، استفاده صحیح و بهینه از سیستم های سرمایشی ضروری به نظر می رسد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کردستان می گوید: در ساعات اوج مصرف، 6 تا 7 درصد یعنی حدود 25 مگاوات از برق استان در بخش ادارات مصرف می شود.
فرید مظهری با اشاره به اینکه اوج مصرف برق در کردستان 450 مگاوات است، افزود: حدود 30 درصد این رقم مربوط به مصرف سیستم های سرمایشی است.
وی تاکید کرد: با کاهش 10 درصدی مصرف در این بخش، می توان به آسانی حدود 2،5 مگاوات در زمان اوج مصرف، صرفه جویی کرد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کردستان، به راهکارهای اصلاح الگوی مصرف انرژی اشاره و اظهار داشت: تنظیم دمای توموستات سیستم های خنک کننده روی 25 یا 26 درجه در کاهش مصرف برق بسیار کمک کننده است.
مظهری تاکید کرد: نصب سیستم های هوشمند کنترل مصرف برای وسایل سرمایشی تاثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف انرژی و برق بویژه در زمان اوج مصرف دارد.
وی یادآور شد: در صورت تنظیم سیستم کنترل به صورت خودکار باید برنامه تعطیلات و روزهای خاص به قسمت تاسیسات اعلام شود تا به صورت دستی نسبت به خارج کردن دستگاه های مربوطه از فعالیت اقدام شود.
مظهری اضافه کرد: سرویس و تعمیرات سالیانه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی و رفع معایب مانند سرویس و تعمیر مشعل ها، عایق کاری و رسوب زدایی از دیگر راه های کاهش مصرف برق در ادارات است.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کردستان با بیان اینکه کولرهای آبی باید در معرض باد و دارای سایبان باشد، گفت: کمپرسور کولرگازی باید در معرض هوای آزاد و باد باشد.
مظهری اشاره ای هم به ضرورت استفاده صحیح از سیستم های روشنایی داشت و یادآور شد: قرار دادن میزها در جای مناسب و تنظیم سطح کار به گونه ای که در هنگام روز از حداکثر نور طبیعی استفاده شود در کاهش مصرف انرژی موثر است.
وی افزود: استفاده از چراغ های روشنایی به صورت یک در میان در راهروها و سالن های ادارات و بهره گیری از لامپ های با توان پایین و شدت روشنایی بالا (لامپ های LED) در اتاق ها، راهروها و سالن ها از دیگر راهکارهایی است که مصرف برق را کاهش می دهد.
به گزارش ایرنا، طبق آمارهای شرکت توزیع برق کردستان، مصرف برق در این استان سال گذشته حدود 420 مگاوات بود و پیش بینی می شود امسال این رقم به 450 مگاوات برسد.
به گزارش ایرنا، استان کردستان حدود 540 اداره و سازمان دولتی و 624 هزار مشترک در بخش های مختلف خانگی، صنعتی و تجاری دارد.
حدود 85 درصد مشترکان برق استان را انشعاب های خانگی تشکیل می دهد و ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی کردستان 100 درصد است و تمام روستاهای زیر 10 خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.