محمدسعید کریمیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با همکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و جمعی از جراحان، این طرح قبل از انجام عمل جراحی به منظور استفاده بیمار از خون خود در صورت نیاز اجرا می شود.
وی افزود: اهدای خون اتولوگ (اهدای خون خودی) روشی است که در آن فرد پیش از عمل جراحی برای نیاز احتمالی خود، خون اهدا می کند تا در صورت لزوم هنگام عمل جراحی یا پایان آن به او تزریق و از دریافت خون دیگر افراد بی نیاز باشد.
کریمیان یادآور شد: مدیریت خون بیمار موضوع جدیدی است که امیدواریم این اقدام در کنار نظام مراقبت از خون به کاهش مصرف خون و عوارض ناخواسته از آن منجر شود.
وی برنامه های آینده انتقال خون کردستان را ورود هر چه بیشتر به موضوع مدیریت خون بیمار اعلام کرد و گفت: مدیریت خون بیمار مجموعه روش‌ها و فعالیت‌هایی است که بر اساس آن خون خود بیمار مدیریت شده و نیاز بیمار به خون دیگران در آن به حداقل ممکن می‌رسد.
مدیرکل انتقال خون کردستان پیر شدن جمعیت، افزایش آمار بیماران صعب العلاج و آمار بالای سوانح و تصادفات را دلایل افزایش نیاز به خون دانست و تاکید کرد: انتقال خون در تلاش است تا با مدیریت خون بیمار و جلوگیری از مصارف غیرموجه میزان خونگیری افزایش پیدا نکند.
کریمیان با بیان اینکه خون بافتی زنده و تزریق خون نوعی پیوند عضو محسوب می شود، افزود: یکی از بهترین راه ها که بیشترین تاثیر را در کاهش عوارض تزریق خون دارد، استقرار نظام مراقبت از خون در مراکز درمانی است.
وی اظهار داشت: با هدف پیگیری عوارض تزریق خون، ریشه یابی علت وقوع و اقدامات برای جلوگیری از وقوع مجدد آن، نظام مراقبت از خون (هموویژیلانس) در 16 بیمارستان استان ایجاد شده و هزینه های ناشی از عوارض انتقال خون را کاهش داده است.
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه تزریق فرآورده های خون به بیمار از یک استاندارد ملی پیروی می کند، یادآور شد: بر اساس این استاندارد ها باید تمام فرآیند انتقال خون از درخواست تا مراحل پس از تزریق، مراقبت صورت گیرد.
کریمیان بر رعایت استانداردها توسط مراکز درمانی در زمان تزریق خون تاکید کرد و گفت: خون و فرآورده های آن تنها به مراکز درمانی تحویل داده می شود که موفق به کسب استانداردهای لازم شده و این مساله در بازرسی های مکرر انتقال خون از مراکز درمانی تایید شده باشد.
وی آموزش را زیربنای نظام مراقبت از خون دانست و اضافه کرد: انتقال خون کردستان با برگزاری سالانه حداقل 2 کنفرانس استانی اقدام به آموزش پزشکان تجویز کننده، پرستاران تزریق کننده و کارشناسان حوزه آزمایش خون می کند.
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه تا پیش از عملی کردن هموویژیلانس (مراقبت از خون) هیچ اطلاعی از آمار بروز عوارض تزریق خون در مراکز درمانی استان وجود نداشت، گفت: با پیگیری علل وقوع و ریشه یابی آنها، عوارض ناخواسته و جلوگیری از خطاهای احتمالی قابل کنترل است.
کریمیان با بیان اینکه کار تزریق خون بدون عارضه نیست، یادآور شد: مراکز درمانی که گواهی استقرار نظام مراقبت از خون را دریافت کرده اند موظف به ارائه گزارش نیز هستند.
وی واکنش های آلرژیک و تب زا را رایج ترین عوارض تزریق خون برشمرد و اظهار داشت: هر عارضه تزریق خون موجب اشغال تخت های بیمارستانی و طولانی تر شدن روند درمان بیمار می شود بنابراین با مدیریت عوارض، هزینه های درمان نیز کاهش می یابد.
نظام مراقبت از خون در سال 1388 در تعداد محدودی از مراکز درمانی کشور اجرایی شد، این نظام اکنون در بیش از 700 بیمارستان که 16 بیمارستان دولتی و خصوصی کردستان را نیز شامل می شود، ایجاد شده است.
انتقال خون کردستان با دارا بودن 2 مرکز ثابت در شهرهای سقز و سنندج سالانه میزبان حدود 30 هزار داوطلب اهدای خون است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.