به گزارش روز جمعه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، آرش آریانژاد اظهار داشت: هم اکنون 10 میلیون مترمکعب آب در دریاچه سد سنگ سیاه ذخیره شده و رها سازی این حجم آب برای استفاده کشاورزی تا پایان فصل زراعی جاری بتدریج انجام می شود.
وی افزود: سیاست وزارت نیرو مبتنی بر تکمیل شبکه ها و استفاده مطلوب از آب ذخیره شده در سدها است و به همین منظور رها سازی آب باید بر اساس برنامه ریزی ها انجام شود.
آریانژاد اضافه کرد: لازم است تمهیداتی اندیشیده شود که مردم در مدیریت منابع آب مشارکت کنند و در سد سنگ سیاه فرا تسهیل گری صورت گرفته و مدیریت آب به خود مردم واگذار می شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همچنین از شرکت معدنی صبا نور به جهت همراهی و مساعدت در لایروبی سه کیلومتر از رودخانه سنگ سیاه قدردانی کرد.
سد سنگ سیاه دهگلان از نوع خاکی با هسته رسی است و در جناح راست برای افزایش ارتفاع و حجم مخزن بازوی خاکی به طول 733 متر لحاظ شده است.
با احداث این سد 33 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده و سه هزار و 610 هکتار از اراضی پایاب منطقه از آب این سد از دیم به آبی تبدیل شده است.
به منظور مهار و توسعه بهره برداری از منابع آب سطحی استان، هم اکنون 34 طرح سد مخزنی شامل 9 طرح در حال بهره برداری، 11 طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی است.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب (6.6 درصد روان آبهای کشور) است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.