محمد غفوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آفت مخصوص سال های مرطوب (پربارش) است و می تواند هشت تا 10 درصد به محصول مزارع نخود آسیب وارد کند.
وی افزود: هر چند امسال به دلیل بارش مناسب بهاره در برخی از مزارع نخود میزان تولید تا 2.5 برابر در مقایسه با سال های قبل افزایش یافته اما این آفت خسارت چهار تا پنج درصدی به محصول وارد کرده است.
غفوری تاکید کرد: آفت برق زدگی هیچ درمان موثری ندارد و کشاورزان نخود کار باید قبل از کاشت محصول، بذر را ضدعفونی می کردند تا از بروز این آفت جلوگیری شود.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه سال های مرطوب مانند امسال هر چند سال یک بار است و کشاورزان در سال های خشک کمتر با این مشکل مواجه هستند، لذا هنگام کشت محصول توجه چندانی به ضدعفونی بذر ندارند.
وی گفت: این بیماری در مناطق نخودکاری ایران وجود دارد و در مناطق معتدل و گرم تر بیشتر دیده می شود و در مزرعه نخود قسمتی مثل این است که صاعقه زده باشد و محصول زرد و خشک شده به نظر می رسد.
این بیماری در مزرعه بصورت لکه ای دیده می شود و بارندگی شدید سبب پخش اسپور قارچ و شیوع شدید آلودگی می شود.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: امسال در بیش از 101 هزار هکتار از مزارع این استان، نخود به 2 صورت پاییزه و بهاره کشت شده است.
محمدصالح احمدی افزود: هر چند سطح زیر کشت این محصول در مقایسه با 110 هزار هکتار سال قبل حدود 9 هزار هکتار کاهش یافته اما پیش بینی برداشت کاهش محسوسی در مقایسه با 34 هزار تُن سال قبل ندارد.
وی اظهار داشت: از مجموع 101 هزار هکتار زیر کشت نخود استان، 2 هزار هکتار به صورت پاییزه (انتظاری) کشت شده که میزان تولید در مزارع پاییزه 2 برابر بهاره است.
در کردستان 2 رقم سفید و قرمز نخود معمولا در اوایل بهار کشت و برداشت آن نیز در تیر ماه و به صورت دستی (غیرمکانیزه) انجام می شود.
استان کردستان دارای یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم ( 88 درصد) و 121 هزار اراضی آبی (12 درصد) است.
از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 552 میلی متر بارندگی در استان ثبت شده که این مقدار در مقایسه با 448 میلی متر سال گذشته 24.6 درصد و در مقایسه با 492 میلی متر بارندگی میانگین بلند مدت 12.8 درصد افزایش پیدا کرده است.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر معادل 2 برابر میانگین کشوری است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.