به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس جهاد کشاورزی بانه روز چهارشنبه در آیین افتتاح یک واحد گاوداری شیری در روستای نجنه سفلی بخش نمشیر گفت: این واحد گاوداری از نژاد هولشتاین برای 2 نفر اشتغالزایی کرده است.
کریم شریفی اعتبار اختصاص یافته به این واحد دامپروری را 800 میلیون ریال در بخش تسهیلات اشتغال پایدار روستای اعلام کرد و افزوزد: این واحد شامل سالن پرورش، انبار علوفه و شیردوشی است و 120 متر مربع مسقف و 200 متر مربع غیر مسقف زیربنای آن است.
در شهرستان بانه 2 هزار راس گوسفند، 20 هزار راس بز و بزغاله، 1100 راس گاو اصیل، پنج هزار راس دو رگه، سه هزار و 500 راس دام بومی وجود دارد و سالیانه یک هزار و 320 تن گوشت قرمز، 9 هزار و 576 تن گوشت سفید، 12 هزار و 267 تن شیر و 80 تن عسل در این شهرستان تولید می شود.
سرانه مصرف گوشت قرمز در این شهرستان 11 کیلوگرم، گوشت سفید 26 کیلوگرم، شیر 11 کیلوگرم و عسل 650 گرم است.

** 22 هکتار از مزارع بانه به کشت کلزا اختصاص یافت
رئیس جهاد کشاورزی بانه گفت: سال گذشته کلزا در پنج هکتار از مزارع کشت شد اما امسال 22 هکتار از مزارع به کشت این محصول اختصاص یافته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، کریم شریفی در حاشیه بازدید از مزارع کلزا بخش نمشیر افزود: کلزا یک منبع مهم تولید دانه های روغنی است و سطح زیر کشت این محصول بیش از سه برابر بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: یکی از سیاست های ورزات جهاد کشاورزی کشت و توسعه دانه های روغنی با هدف خودکفایی است و کلزا یکی از گونه هایی است که برای تولید دانه های روغنی مد نظر است.
شریفی یکی از مشکلات تولید کلزا را کمبود منابع آبی اعلام کرد و گفت: کلزا در اواخر تابستان که فصل کم آبی است نیاز به آب دارد که کشاورزان با کمبود آب مواجه می شوند بنابراین برخی اراضی که محدودیت منابع آبی دارند، مناسب کشت این محصول نیستند.
شریفی یادآور شد: شته مومی یکی از آفت های مضرر کلزا در منطقه است و مبارزه با این آفت در مزارع به موقع انجام شده است.
وی اضافه کرد: در راستای توسعه و ترویج کشت کلزا در بانه بذر رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده شد و خرید این محصول هم مانند گندم به صورت تضمینی است و هر کیلوگرم کلزا به قیمت 28 هزار و 600 ریال از کشاورزان خریداری می شود.
رئیس جهاد کشاورزی بانه وجود کندوهای زنبور عسل را عامل مهمی در افزایش تولید سطح زیر کشت کلزا دانست و اظهار داشت: با وجود سه تا پنج کندوی زنبور عسل در مزارع تولید کلزا نیز سه برابر افزایش می یابد.
شریفی نبود ریزکارنده و دستگاه ویژه برداشت کلزا را از مشکلات کشاورزان اعلام کرد و افزود: نبود ریز کارنده در هنگام کشت و نبود دستگاه مخصوص برداشت از عوامل محدود کننده تولید کشت این محصول در بانه است.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.