بهزاد شریفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میش وحشی با دیدن انسان بره خود را رها می کند و جدا شدن بره از مادر می تواند موجب مرگ شود.
وی افزود: نزدیک شدن انسان ها به لانه پرندگانی که تخم گذاری کرده اند و دست زدن به این لانه ها هم می تواند موجب فراری دادن پرندگان از لانه و تخم های خود شود.
شریفی تاکید کرد: اخیرا یک راس بره میش وحشی منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز که از مادر خود جدا شده بود توسط 2 نفر از همیاران محیط ‌زیست پیدا و تحویل محیط زیست شد.
وی یادآور شد: این بره با بررسی های محیطبانان در آن منطقه و یافتن میش وحشی در همان جا رها سازی شد و به دامن مادر در طبیعت بازگشت.
شریفی با اشاره به اینکه قوچ و میش ارمنی یکی از گونه های تحت حفاظت است، گفت: یکی از دلایل اصلی اینکه منطقه عبدالرزاق سقز هم تحت حفاظت قرار گرفته حضور این گونه است.
رئیس حفاظت محیط زیست سقز اضافه کرد: گرگ، عقاب یا بیماری از جمله تهدیدات طبیعی گونه قوچ و میش است اما شکارهای بی رویه توسط انسان، تخریب مراتع، گسترش دامداری و حمله سگ های تازی دامداران یا شکارچیان از جمله تهدیدات جدی مقابل حیات این گونه است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر جمعیت این گونه در حد تعادل قرار دارد اما اگر تهدیدات به همین شکل گسترش یابد می تواند خطر جدی برای جمعیت و آینده قوچ و میش ارمنی در منطقه باشد.
شریفی از دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده بره های جدا شده از میش و هر گونه تهدید این زیستگاه آن را به شماره تلفن 36222766 اداره حفاظت محیط زیست سقز اطلاع دهند.
منطقه حفاظت شده عبدالرزاق با مساحت بیش از 40 هزار هکتار در 40 کیلومتری شهرستان سقز قرار دارد و در آن انواع حیوانات و پرندگان بومی و مهاجر زیست می کنند که گونه شاخص آن قوچ و میش است.
در این منطقه تاکنون بیش از 350 گونه گیاهی، 80 گونه پرنده و 17 گونه از پستانداران شناسایی شده که گرگ، گراز، روباه، عقاب طلایی، هما، قرقی، مرغ حق، کبک، قوچ و میش، شغال و میش مرغ از جمله گونه های این منطقه است.
شهرستان سقز در 200 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.