به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان، فضای متفاوتی بر کشور بویژه در استان کردستان حاکم است و روزه داران تلاش می کنند در این ایام بهره معنوی بیشتری از ماه ضیافت الهی ببرند.
اما این مساله در کردستان با نقاط دیگر کشور اندکی متفاوت است زیرا به اعتقاد غالب علمای اهل سنت طبق روایات متعدد، شب 27 رمضان همان شبی است که قرآن بطور کامل بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد.
با این توصیف، اهل سنت برای این شب احترام خاصی قائل است و آن را از دیگر شب های ماه رمضان متمایز می داند کما اینکه روزه داران و حتی آنهایی که به هر دلیلی روزه نمی گیرند این شب در مساجد حضور یافته و تا سحر و نزدیک اذان صبح، به راز و نیاز و مناجات با خالق یکتا می پردازند.
همچنین زنان کُرد روز 27 رمضان نان محلی (کولیره و برساق) می پزند و در بین همسایه و افراد فقیر و مستمند توزیع می کنند که این رسم به کولیره بیست و هفتم مشهور است و نشانه اهمیت شب بیستم و هفتم ماه مبارک در میان مردم کردستان است.

** آواز الوداع رمضان
طنین انداز شدن نوای ملکوتی الوداع شهرالرمضان در مساجد استان کردستان یکی از آداب و رسوم مردمان این دیار است که در نیمه دوم این ماه از مناره مساجد به گوش می رسد و موذن بر پشت ‌بام مسجد رفته و با صدای بلند و به‌ صورت آواز الودع شهرالرمضان سر می دهد تا مردم کم کم خود را برای خداحافظی با این ماه پرخیر و برکت آماده کنند.

** پهن کردن سفره افطاری در مساجد
یکی از آیین هایی که در تمام روزهای ماه مبارک رمضان بویژه ایام پایانی در مساجد برگزار می شود اینکه اهالی هر محله به نوبت قبل از اذان مغرب، غذایی سبک تدارک دیده و به مسجد محل می برند تا روزه داران را مهمان افطاری کنند.
البته این رسم در روستاها با شور و صمیمیت بیشتری برگزار می شود و همکاری بسیار خوبی میان اهالی روستا برای بهتر برگزار شدن این آیین وجود دارد.

** نماز تراویح
اقامه نماز تراویح از دیگر آداب و سنن استان کردستان در ماه مبارک رمضان است، مردم از همان شب اول تا پایان این ماه هر شب با حضور در مساجد و یا در منزل پس از نماز عشا، نماز تروایح می خوانند.
رکعت های نماز تروایح فرد است و ثابت هم نیست و برخی 11، برخی 23 یا 25 و برخی از افراد نیز بیشتر و یا کمتر از این تعداد اقامه می کنند.
برپایی جلسات جزء خوانی قرآن کریم در منازل، مساجد و اماکن متبرکه استان از دیگر آیین ها و آداب و رسوم مردمان این دیار است که چند سالی است پررنگ تر از گذشته برگزار می شود.

** جمع آوری کمک برای موذن و خادم مسجد
از جمله رسم های خیرخواهانه و مختص به خطه کردستان در ایام پایانی ماه رمضان، اینکه در 2 جمعه آخر این ماه و در نمازهای جمعه افرادی صندوق هایی را در میان نمازگزاران می گردانند و کمک های مردم را برای موذن و خادم یا خادمین مسجد جمع آوری می کنند.
این رسم در مساجد دیگر به جز مسجد جامع، در نماز عید فطر انجام می شود و برای ماموستا یا امام جماعت هم با توجه به اینکه درآمد ثابت یا شغلی ندارند، کمک هایی جمع آوری می شود؛ ضمن اینکه چنین برنامه ای در عید قربان هم برگزار می شود.

** عیدانه به پرسنل شهرداری
براساس آیین دیگری که البته اکنون کمرنگ شده است، چند روز مانده به عید فطر در برخی محلات شهرهای این استان، در موقع سحر و زمانیکه خودروهای جمع آوری زباله شهرداری و پرسنل آن مشغول انجام وظیفه هستند، برخی برای پاسداشت زحمات پاکبانان، مبلغی را به عنوان عیدانه به آنان می دهند.
اما همزمان با پایان ماه رمضان و اعلام عید فطر، از بلندگوی مساجد استان تکبیر الله اکبر الله اکبر الله اکبر لااله الا الله و الله اکبر و لله الحمد شنیده می شود و بدین ترتیب مردم به شکرانه یک ماه روزه داری و عبادت، جشن می گیرند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.