به گزارش خبرنگار ایرنا، هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی برای مردم خاطرات تلخ و شیرین زیادی به همراه داشت ولی بمباران مردم بی دفاع بانه در 15 خرداد سال 63 مصادف با پنجم ماه مبارک رمضان به عنوان یک حادثه تلخ و ناگوار برای همیشه در اذهان مردم این شهر مانده است.
در این روز مردم بانه به منظور شرکت در آیین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 15 خرداد سال 42 با زبان روزه در پارک شهر گرد هم آمده بودند که ناگهان چهار فروند هواپیمای رژیم بعث، بارانی از بمب های آتش زا بر سر مردم در 10 نقطه شهر ریختند که بیش از 600 نفر شهید و 100 مجروح بر جا گذاشت.
در این حادثه تلخ بسیاری از خانواده های بانه ای یک یا چند نفر از اعضای خود را از دست دادند تا 15 خرداد سال 63 برای همیشه در یاد و خاطره مرزنشینان به عنوان یک فاجعه انسانی و تلخ باقی بماند.
ماموستا رسول اشعری که در این روز چهار فرزند و همسر خود را از دست داد، می گوید: اتحاد رمز پیروزی انقلاب اسلامی است چون ریشه های فساد در جامعه برچیده و امنیت و آسایش در جامعه نهادینه شد.
وی با بیان اینکه مردم بانه در هشت سال دفاع مقدس معنای شهادت و ایثار را به خوبی درک و از نزدیک لمس کردند، گفت: حادثه 15 خرداد بانه به حدی وحشیانه بود که در یک لحظه تمام شهر را آتش و خون فرا گرفت و بسیاری از مردم تکه تکه شدند حتی درختان شهر هم در آتش سوختند و حوضچه آب پارک شهر از خون مردم روزه دار به رنگ سرخ در آمد.
خانواده قادر خانزاده یکی دیگر از اهالی شهر بانه است که در حادثه این حادثه 14 نفر از نزدیکان شان به شهادت رسیدند، دارا قادر خانزاده برادر سه شهید این حادثه می گوید: بمباران شهر از پیش برنامه ریزی شده و جاسوسان به رژیم بعث اطلاع داده بود که در این روز مردم راهپیمایی می کنند.
وی افزود: دشمن از این اجتماع مردمی سوء استفاده کرد و هواپیماهایش در یک لحظه شهر را مورد هدف ناجوانمردانه قرار دادند، این بمباران به حدی وحشیانه بود که بسیاری از مردم تکه تکه شدند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بانه در این ارتباط گفت: با توجه به اینکه شهر بانه در نقطه صفر مرزی واقع است ارتش متجاوز رژیم بعث دسترسی کاملی به آن داشت نه تنها مورد هجوم حملات هوایی بود بلکه توپخانه ارتش عراق نیز وارد خاک بانه شده و این شهر را زیر آتش خود داشت.
عباس زرین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قیام خونین 15 خرداد سال 42 مردم قم و همچنین حادثه بمباران بانه در 15 خرداد سال 63 هر دو به دست انسان های ستمکار رقم خورد و منجر به خاک و خون کشیدن مردم بی دفاع و مظلوم شد.
وی اضافه کرد: اگر چه زمان بسیاری از خاطرات را از یادها می برد و یا آنها را کمرنگ می کند اما برخی حوادث تلخ آنقدر تاثیر گذار هستند که هرگز از خاطره پاک نمی شوند و همیشه برای مردم تازگی دارند که حادثه بمباران بانه یکی از این حوادث است.
زرین مردم وفادار بانه را سرمایه های اصلی نظام اسلامی دانست و افزود: مردم آگاه بانه برغم توطئه دشمنان در برانگیختن اختلافات قومی و مذهبی با حفظ اتحاد و همبستگی خود همواره حافظ ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و آنها را در رسیدن به مقاصد شوم شان ناکام گذاشته اند.
وی با بیان اینکه 15 خرداد به نماد بردباری و ایثار مردم بانه تبدیل شد، تاکید کرد: در این روز بیش از 600 نفر از مردم این شهر به شهادت رسیدند که 400 نفر مهاجرانی بودند که در سپاه و بسیج بانه خدمت می کردند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بانه یادآور شد: بمباران 15 خرداد بانه حادثه ای تلخ است که در تاریخ دفاع مقدس برای همیشه ماندگار است چون در هیچ جای کشورمان همزمان 600 نفر از مردم در یک مکان به شهادت نرسیدند که همین دلیلی است تا برای همیشه یا و خاطره شهدای این روز را زنده نگهداریم.
وی گفت: بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در پارک 15 خرداد ساختمانی را برای حفظ آثار و یاد خاطره شهدای 15 خرداد بانه احداث کرد که بخشی از آن تکمیل نشده که امسال با اختصاص اعتبار به بهره برداری می رسد.
زرین ادامه داد: بنیاد شهید و امور یثارگران در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با همکاری سایر دستگاه های اجرایی بویژه سپاه هر سال مراسم گرامیداشت یاد شهدای 15 خرداد بانه را برگزار و از خانواده شهدا تقدیر می کند.
وی با اشاره به المانی که در محل پارک 15 خرداد نصب شده است، افزود: این المان نشانه این است که مردم مانند کوه استوار هستند اما با توجه به اینکه در محل مناسی قرار ندارد، کمتر دبده می شود.
زرین اظهار داشت: پارک 15 خرداد محل تجمع پیشمرگان مسلمان بود و در این ارتباط در ورودی پارک المان پیشمرگان مسلمان نصب می شود این المان اکنون در ورودی شهر است و به زودی به پارک 15 خرداد منتقل می شود.
وی با بیان اینکه شهدای 15 خرداد بانه سندی ارزشمند برای تاریخ این شهر است، تاکید کرد: امنیت و رفاه امروز جامعه مدیون ایثارگری جانبازان و خون مطهر شهداست و باید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه تلاش کنیم.
به گزارش ایرنا، هیات اعزامی سازمان ملل متحد پس از بررسی ابعاد مختلف بمباران 15 خرداد سال 63 شهر بانه در گزارش خود بمباران این شهر را توسط هواپیماهای عراقی تایید و با مشاهده قطعات بمب و نوع آنها اعلام کرد این بمب ها برای کشتار دسته جمعی بکار می رود و همین موضوع علت بالا بودن تلفات انسانی و پایین بودن خسارت ها بر اماکن عمومی است.
در هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شهر بانه 72 بار بمباران شد که حادثه 15 خرداد خونین ترین آنها بود.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.