به گزارش ایرنا، حدود 6 سال است که بازار مسکن درگیر رکود است و بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند که خروج از این وضعیت کار ساده ای نیست.
رکودی که بر بازار مسکن سایه انداخته است، موجب شده تا سرمایه ‌گذاران و انبوه‌ سازانی که در این بخش فعال بودند علاقه و تمایل خود را برای ادامه فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بخش از دست بدهند و همین موضوع و افزایش دوره رکود علاوه بر تاثیری که بر طرف تقاضا در این حوزه می‌گذارد، عرضه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
این وضعیت در بازار مسکن کردستان به وضوح قابل مشاهده است و شواهد نشان می دهد عدم نظارت بر خرید و فروش و سلیقه ای بودن قیمت ها، وضعیت را بغرنج تر کرده است.
با وجود اینکه مهمترین مساله مؤثر در کاهش معاملات مسکن، افزایش عرضه و کاهش تقاضاست اما براساس گفته شهروندان دخالت برخی مشاوران املاک و کارشناسی نبودن قیمت خرید و فروش در افزایش رکود این بازار تاثیر گذار است.
براساس آمار مورد تایید اداره کل امور مالیاتی کردستان، سال گذشته 18 هزار و 335 مورد معامله و نقل و انتقال ملک در مناطق مختلف این استان صورت گرفت در حالیکه سال 95، این تعداد 17 هزار و 343 مورد بود.
همچنین این آمار در سال 95 و در شهرستان سنندج حدود پنج هزار و 500 فقره معامله بود که در سال 96 به حدود هفت هزار فقره رسید که نشان می دهد افزایش محسوس و تفاوت چندان زیادی نکرده است.
به نظر می رسد یکی از مسائل تاثیرگذار در رکود خرید و فروش مسکن، این است که صاحبان املاک قیمت هایی غیر عادلانه و سلیقه ای برای ملک خود در نظر می گیرند بطوریکه خریدار با این شرایط جرات معامله و خرید پیدا نمی کند و همین مساله موجب کاهش معاملات مسکن می شود.
این آشفتگی و رکود، مستاجران را نیز تحت تاثیر قرار داده و آنها همیشه دغدغه یافتن مکانی با اجاره معقول و مناسب دارند، بسیاری از آنان به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره بهای بالا، به ناچار مبلغی را به عنوان رهن که رقم آن هم معمولا بالاست به موجر می دهند تا اجاره کمتری پرداخت کنند.
در این شرایط یافتن خانه ای با اجاره بهای مناسب در سنندج به یک چالش و مشکل مهم برای مستاجران تبدیل شده و موجر بی توجه به موقعیت مکانی ملک و ارزش آن، براساس نیاز خود نرخ اجاره را تعیین می کنند.

** رفع رکود بازار مسکن نیازمند مدیریت ونظارت صحیح است
یکی از مشاوران املاک سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه از سال 92 رکود قابل توجهی شامل حال بازار مسکن در کشور شد، افزود: این رکود شبیه یک حباب بود که بتدریج در حال ترکیدن است ولی با مدیریت و نظارت صحیح رفع خواهد شد.
فتح الله کرمی یادآور شد: شایع است که وضعیت ارز و قیمت دلار بر بازار مسکن تاثیر دارد اما با نظارت صحیح و ممانعت از فعالیت سوداگران و واسطه های غیرمجاز، می توان رکود بازار مسکن را تا حدود زیادی برطرف کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دخالت مشاوران املاک در رکود بازار مسکن موثر است؟ اظهار داشت: باید اذعان کرد که برخی معاملات ملکی در کار خرید و فروش مسکن دخالت نابجا دارند اما اغلب کسانی که مرتکب این کار می شوند، دوره آموزش املاک را در سازمان ثبت و اسناد نگذرانده و پروانه کسب معتبر ندارند.
کرمی که پیش از این رئیس اتحادیه مشاوران املاک سنندج بوده است، یادآور شد: با توجه به آمار بالای بیکاری در جامعه و نبود محدودیت قانون نظام صنفی برای دریافت پروانه کسب، برخی که اغلب جوان هستند وارد بازار مسکن شده و بدلیل اینکه از هر روشی برای کسب درآمد استفاده می کنند، موجب نابسامانی بازار مسکن شده اند.
وی تعداد بالای معاملات ملکی در شهرها را از دیگر مشکلات حوزه مسکن دانست و گفت: برابر استاندارد جمعیتی در کشورهای آسیایی، به ازای هر 250 هزار خانوار 2 مشاور املاک باید وجود داشته باشد اما طبق نظر سنجی انجام شده در سنندج به ازای هر 25 خانوار یک دفتر معاملات ملکی وجود دارد.
این مشاور املاک تاکید کرد: طبقه بندی معاملات ملکی، ایجاد گروه مشاوران املاک خاص و اجرای طرح نظارت با حضور اتحادیه املاک، نیروی انتظامی و تعزیرات می تواند در کاهش رکود و آشفتگی بازار مسکن موثر باشد.
کرمی یادآور شد: کمیسیون نظارت بر سازمان های صنفی باید طرحی جامع ارائه کند که براساس آن برای دریافت پروانه کسب، محدودیت ایجاد تا از ورود افراد غیرمتبحر به این حوزه جلوگیری شود.

** بی اعتمادی در بازار مسکن وجود دارد
یکی از شهروندانی که حدود یکسال است بدنبال خرید خانه است ولی هنوز موفق به این کار نشده به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر نوعی بی اعتمادی و ترس بر بازار مسکن سنندج وجود دارد و مردم به دلیل نگرانی از گران شدن و آینده مبهم، جرات خرید و فروش و معامله ملک ندارند.
اسماعیل محمدی اضافه کرد: صاحبان املاک نیز به دلیل آنچه که گران شدن مصالح ساختمانی عنوان می شود، ملک خود را با قیمتی بالا، سلیقه ای و غیرکارشناسی شده در معرض فروش می گذارند.
وی یادآور شد: شنیده شده که برخی حتی جواهرآلات و وسایل خود را می فروشند و وارد بازار مسکن می کنند که همین موضوع نیز عاملی برای افزایش نرخ تورم و رکود این حوزه شده است.
محمدی به دخالت برخی از مشاوران املاک و تبانی آنان با صاحبان ملک در مساله خرید و فروش مسکن هم اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر می رسد هیچگونه نظارتی بر بازار خرید و فروش مسکن وجود ندارد در حالیکه نیاز است دستگاه های مرتبط چاره ای برای حل این مشکل بیندیشند.

** افزایش نرخ طلا، ارز و بهره بانکی عامل اصلی رکود بازار مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان سنندج نیز با بیان اینکه از سال 91 شرایط رکود بر بازار مسکن کشور حاکم شد، اظهار داشت: در بهمن ماه سال گذشته شرایط برای افزایش قیمت مسکن تا 20 درصد به وجود آمد ولی امسال باز هم تا حدودی این شرایط به حالت سابق بازگشت.
وریا احسن افزایش نرخ طلا و ارز و بهره بانکی را بزرگترین مشکل بازار مسکن دانست و افزود: در سال های اخیر سود سپرده بانکی به عاملی برای کسب درآمد تبدیل شده و مردم در بازار مسکن کمتر سرمایه گذاری می کنند.
او با اشاره به اینکه رکود بازار مسکن ارتباطی به فعالیت دلالان ندارد، تاکید کرد: کسی که خواهان خرید مسکن باشد با دلال هم معامله می کند اما در مجموع عرضه زیاد و تقاضا برای خرید کم است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان سنندج قیمت بالای مصالح ساختمانی، مجوز و نقشه ساخت زمین و تعرفه شهرداری را از دیگر عوامل رکود بازار مسکن عنوان کرد و یادآور شد: در سال های اخیر سایت دیوار (سایت عرضه مسکن برای فروش) نیز بر رکود این حوزه افزوده است.
احسن تاکید کرد: این سایت به معضلی برای بازار مسکن تبدیل شده و مشاوران املاک را به نوعی از حوزه خرید و فروش حذف و آنان را متضرر کرده است.
وی با قبول اینکه برخی مشاوران املاک در معاملات خرید و فروش مسکن دخالت می کنند، اضافه کرد: این شرایط در هر صنفی وجود دارد اما در عین حال تخلف معاملات ملکی مورد رسیدگی قرار می گیرد و اتحادیه در این زمینه پاسخگو است.
احسن حضور بازرسان اتحادیه و فعالیت آنان را شبانه روزی اعلام کرد و گفت: این اتحادیه در سال گذشته حدود 600 شکایت مردم را مورد رسیدگی قرار داده و به نتیجه رساند.
او به بحث اجاره مسکن نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در این حوزه هیچ قانونی وجود نداشته و مالک برای تعیین اجاره بها اختیار کامل دارد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک سنندج اضافه کرد: اتحادیه هیچگونه دخالت و قدرت اجرایی در تعیین نرخ اجاره مسکن ندارد و این معضل بزرگی است که نیاز است راهکاری برای این معضل اندیشیده و براساس منطقه بندی اجاره مسکن قیمت گذاری شود.
با توجه به مسائلی که مطرح شد به نظر می رسد ساماندهی و رونق وضعیت بازار خرید، فروش و اجاره مسکن نیازمند نظارت موثر و پررنگ اتحادیه مشاوران املاک است ضمن آنکه نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی نیز باید در این زمینه همکاری لازم را با اتحادیه در جهت کنترل معاملات مسکن داشته باشند.
شهرستان سنندج حدود 500 هزار نفر جمعیت دارد ولی بیش از یک هزار مشاور املاک در این شهرستان فعالیت می کنند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.