به گزارش ایرنا، بدلیل شرایط کوهستانی، کمبود جاده دو بانده و آزاد راه، سالیانه در استان کردستان شاهد تصادفات رانندگی زیاد و تلفات بالای جرحی و فوتی ناشی از این حوادث هستیم که با توجه به افزایش سفرها بویژه در تعطیلات نوروزی میزان تصادفات نیز افزایش می یابد.
استان کردستان با وجود اینکه در مقایسه با بسیاری از استان های کشور از نظر مسافر در نوروز امسال با استقبال کمتری روبرو بود اما از نظر تصادفات بیشترین افزایش را داشت که قابل تامل است.
مدیرکل پزشکی قانونی کردستان در رابطه با افزایش تصادفات رانندگی نوروز امسال گفت: از 25 اسفند 96 تا 15 فروردین 97 در مجموع 21 نفر به دلیل تصادف در استان جان خود را از دست دادند.
دکتر غلامرضا همایون پور افزود: از این میزان، سه مورد تصادف درون شهری، 2 مورد روستایی و 21 مورد تصادف در جاده های ارتباطی برون شهری بوده است.
وی با اشاره به افزایش 241 درصدی تلفات حوادث رانندگی در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین 96 در مجموع هشت نفر جان خود را در حوادث رانندگی جاده های این استان از دست دادند که هفت مورد برون شهری و تنها یک مورد درون شهری بود.
بر اساس اعلام پلیس راه کردستان، بیشتر تصادفات رانندگی روی داده در این مدت رخ به رخ و به دلیل تجاوز به چپ یا انحراف به چپ خودروها بوده است.
رئیس پلیس راه کردستان پیشتر گفته بود، 49 درصد از مجموع تصادفات رانندگی برون شهری در جاده های ارتباطی این استان در سال 96 به علت عدم توانایی راننده در کنترل خودرو رخ داده است.
افزایش نظارت پلیس و دوربین های نظارتی نیز می تواند در کاهش تصادفات موثر باشد.
در جاده های ارتباطی استان کردستان 40 دستگاه دوربین ثبت تخلف نصب شده که اکنون 23 دستگاه دوربین فعال است و تخلفات رانندگی در جاده ها را ثبت می کند.
طول شبکه راه های استان هفت هزار و 834 کیلومتر است که این میزان شامل 6 هزار کیلومتر راه روستایی، ٢٢٦ کیلومتر بزرگراه، ٣٠٨ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ٣٠٠ کیلومتر راه فرعی است.
یکی از دلایل بالا بودن تصادفات در استان کردستان کمبود راه های دوبانده و بزرگراه است که شاخص های کردستان در حوزه دسترسی به بزرگراه حدود یک دوم کشور است ولی انتظار می رود با طرح های در حال اجرا، این میانگین در افق 1399 به شاخص کشوری نزدیک شود.
از جمله این طرح ها می توان به کریدور بزرگراهی شمال جنوب اشاره کرد که تاکنون 140 کیلومتر از 320 کیلومتر از کریدور بزرگراهی شمال به جنوب که در کردستان واقع شده زیر ترافیک رفته است و 120 تا 130 کیلومتر آن نیز در حال اجراست و حدود 40 کیلومتر باقی مانده نیز بزودی به مناقصه می رود.
جاده سنندج به مریوان به طول 126 کیلومتر از محورهای حادثه خیز استان کردستان به شمار می رود. تعریض این محور از سال 1385 در دستور کار دولت قرار گرفت تا مسیر 126 کیلومتری محور قدیمی به 105 کیلومتر کاهش یابد و طی این مسیر از 2 ساعت به کمتر از یک و نیم ساعت با امنیت بیشتر انجام شود.
بهبود شرایط راه های کردستان، افزایش نظارت های پلیس و راه اندازی خط راه آهن کردستان که در حال انجام است می تواند به کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای کمک کند.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.