فیروز احمدی روز پنجنشبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با این میزان اعتبار، حدود هفت هزار هکتار از اراضی آبی استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز می شوند که 180 میلیارد ریال از این اعتبار شامل 30 درصد آن تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه مقرر شده با 180 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته 2 هزار هکتار از اراضی زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری برود، افزود: با توجه به اهمیت اجرای این سیستم ها در مزارع، برای اجرای طرح های آبیاری قطره ایی و بارانی در مزارع و باغات استان، دولت تسهیلات بلاعوض نیز پرداخت می کند.
احمدی تاکید کرد: در اراضی انفرادی برای اجرای سیستم آبیاری بارانی به ازای هر یک هکتار 60 میلیون ریال و اجرای سیستم قطره ایی 100 میلیون ریال به ازای هر هکتار به صورت بلاعوض به متقاضیان پرداخت می شود.
مدیر فنی مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: در مزارع یا باغات مجتمعی نیز برای هر هکتار اجرای سیستم آبیاری بارانی 110 میلیون ریال و سیستم قطره ایی 130 میلیون ریال پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: برای سامانه های تحت فشار اعتبارات ویژه ایی اختصاص داده شد البته نهال باغات در دست اجرا نیز تامین شده و مبلغ 40 میلیون ریال به صورت بلاعوض برای هر هکتار اجرای آبیاری کم فشار در این بخش به بهره برداران بخش کشاورزی اختصاص داده می شود.
احمدی گفت: کردستان 119 هزار هکتار اراضی آبی دارد که تاکنون سیستم های نوین آبیاری در 48 هزار هکتار از این اراضی اجرا شده است.
وی شاخص برخورداری اراضی آبی کردستان از سیستم های نوین آبیاری را 40 درصد اعلام کرد و افزود: این شاخص بیش از 2 برابر میانگین 18 درصدی کشور است.
به گزارش ایرنا، طی یکسال به صورت میانگین سامانه های نوین آبیاری حدود چهار هزار لیتر در هر هکتار مصرف آب را کاهش می دهد.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 220 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است.
استان کردستان دارای هم اکنون دارای 43 هزار هکتار باغ است که سالانه 330 هزار تُن محصول در آن تولید می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.