در این مطلب آمده است: بعد از انتقادهای تند مجموعه مدیران و کارشناسان کردستان بویژه استاندار از وزارت نیرو در زمینه بی‌ توجهی این وزارتخانه به مطالبات مردم استان در اختصاس سهم واقعی حق‌آبه کشاورزی، 2 روز پیش، استاندار به اتفاق 6 نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی به وزارت نیرو رفتند تا به اصطلاح سنگ‌هایشان را با وزیر نیرو وا کنند.
در این جلسه دو ساعته که معاونان وزیر و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان نیز حضور داشتند، آنچه درباره منابع آبی، ضرورت ها و بایدها و نبایدهاست گفته شد و در نهایت وزیر به معاونان خود دستور داد تا مرداد سال جاری تکلیف کردستان را روشن کنند و آنچه که حق کشاورزان استان از منابع آبی است به آنها اختصاص یابد.
در این جلسه استاندار کردستان گزارشی از وضعیت کشاورزی استان و نیاز کشاورزان به آب برای افزایش راندمان تولید ارائه کرد و گفت: من وظیفه دارم مطالبات مردم را منطبق بر نیاز و در چارچوب قوانین بیان کنم و همه ما در قبال شرایط فعلی کشور مسئول هستیم.
بهمن مرادنیا افزود: کردستان با زمین‌های حاصلخیز نقشی در اقتصاد ملی ندارد و در سال حمایت از تولید داخلی باید شرایطی فراهم کنیم از تولیدات بخش کشاورزی به خودکفایی برسیم.
وی سیاست‌های دولت در بخش سدسازی را ستود و تاکید کرد: آنچه ما سخت بدان نیازمندیم استفاده از همین منابع آبی است با وجود این منایع سرشار آبی و زمین‌های حاصلخیز شایسته نیست که بیشترین سطح زیرکشت اراضی ما به صورت دیم باشد.
نماینده مردم قروه و دهگلان و عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن درخواست از وزارت نیرو در خصوص حق بهره برداری از آب‌های استان گفت: تقاضای ما رساندن کردستان به میانگین کشوری در استفاده از حق آبه کشاورزی است.
علی‌محمد مرادی با اشاره به اینکه تنها 10 درصد زمین های کردستان آبی است در حالیکه میانگین کشوری 47 درصد است، گفت: برای تولید بیشتر نیازمند آب هستیم در صورتی که اغلب آب‌های استان مسیرش مشخص نیست و برای مناطق دیگر در نظر گرفته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه انتقال آب به همدان برای پرورش محصول سیب‌زمینی منطقی نیست خواستار استفاده از آب سدهای کردستان در زمین‌های حاصلخیز این استان برای تولید محصولات استراتژیک شد.
حمدالله کریمی نماینده بیجار نیز در این جلسه؛ بیجار را یکی از قطب‌های تولید گندم اعلام کرد و گفت: مدیریت سد تلوار در دست زنجان است و کشاورزان بیجاری برای کارهای جزیی باید راه رفتن به استان زنجان را در بر بگیرند بنابراین توقع داریم مدیریت این سد به کردستان واگذار شود.
سید احسن علوی نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره نیز در این جلسه موضوع مدیریت منابع آبی را برای تسهیل در انجام امور و بهبود کشاورزی امری ضروری دانست و برای نمونه سد گاوشان را مطرح کرد که چرا باید این سد که در استان کردستان واقع شده از استان همجوار مدیریت شود.
سید مهدی فرشادان دیگر نماینده مردم شهرهای سنندج، کامیاران و دیواندره نیز در این جلسه ضرورت بازنگری در مدیریت منابع آبی استان را یادآور شد و گفت: چیزی که بیش از همه مردم کردستان را می‌آزارد توجیهات است ما آمده ‌ایم که شاهد برداشتن گام های عملی این وزارتخانه باشیم.
محسن بیگلری نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه هم در این جلسه با اشاره به وعده رئیس جمهور برای تامین آب 6 هزار هکتار از زمین‌های پایین ‌دست سد چراغ‌ویس سقز گفت: این وعده تاکنون اجرایی نشده است.
منصور مرادی نماینده مردم مریوان و سروآباد نیز شرایط سد گاران را مطرح کرد و خواستار استفاده بیشتر از این منبع آبی برای بهبود کشاورزی منطقه شد.
بهرام نصراللهی زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان از نظام سخت بوروکراسی به عنوان مانعی در راه توسعه مناطق کم‌برخوردار یاد کرد و گفت: سال گذشته طرحی در زمینه شیلات در سروآباد تهیه شد اما به همین دلیل و عدم تخصیص آب، استان نتوانست 250 میلیارد ریال اعتبار این طرح را که می‌توانست تحولی اساسی در شهرستان سروآباد ایجاد و برای یک هزار نفر شغل ایجاد کند جذب نماید.
رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز به معاونان خود دستور داد تا اواسط مردادماه امسال تکلیف تخصیص، مدیریت و میزان آب سدهای کردستان مشخص شود و تاکید کرد در اسرع وقت تکلیف تامین آب اراضی پایین‌دست سد چراغ ویس سقز روشن شود.
منابع آبی استان کردستان با توجه به شرایط فعلی اقلیمی در کشور باید به عنوان موتور محرک اقتصاد استان عمل کند، اما تا به حال به دلیل نبود برنامه ریزی مناسب از سوی دست اندرکاران و مسئولان؛ کردستان از این منابع بی بهره بوده است.
در سال جاری بارندگی های کردستان کشاورزان را خوشحال کرده است و حجم این بارندگی ها به اندازه ای بوده است که مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان در خبری اعلام کرد: در حال حاضر 2 میلیارد و 18 میلیون مترمکعب آب در دریاچه پشت سدهای 12 گانه این استان ذخیره سازی شده است و ظرفیت مخازن آب برخی سدهای کردستان تکمیل و در حال سرریز شدن است.
سهم این استان از این مقدار منابع آبی تنها 1.2 میلیارد مترمکعب در سال است که از این مقدار، 121 میلیون مترمکعب برای مصارف شرب، 10 میلیون مترمکعب برای مصارف صنعتی و یک میلیارد و 82 میلیون مترمکعب مصارف کشاورزی و صنایع وابسته به کشاورزی است.
اما نفس جلسه روز دوشنبه گذشته پیش از آنکه دستاوردی برای کردستان داشته باشد باید از این جهت که نمایندگان مردم و استاندار به اتفاق و همصدا نیاز استان را فریاد زدند به فال نیک گرفت اقدامی که در گذشته کمتر شاهد آن بوده‌ایم.
این نشست حکایت از تفکر جدیدی دارد که بر استان کردستان حاکم است؛ تفکری که وقتی پای مصلحت استان و منافع مردم در میان باشد، همه یکصدا هستند.
منبع: روزنامه روژان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.