جمال صالحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان محصول شامل 15 هزار تن گندم و 10 هزار و 500 تن گندم فرآوری شده (آرد) بود که به کشورهای عمان و عراق صادر شد.
وی با بیان اینکه محصول آرد تا انتهای سال گذشته به خارج از کشور صادر شده است، افزود: 15 هزار تن گندم نیز در دو ماه گذشته از سال جاری به کشور عراق صادر شده است.
صالحی اضافه کرد: این میزان محصول توسط بخش خصوصی خریداری و پس از انجام مراحل قانونی به خارج کشور صادر شد و شرکت بازرگانی دولتی تنها مجوز حمل آن را صادر کرده است.
وی یادآور شد: تمام فعالان اقتصادی می توانند گندم و محصولات فرآوری شده آن را از طریق بورس محصولات خریداری و سپس به کشورهای متقاضی صادر کنند.
نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان با بیان اینکه سال گذشته این شرکت با همکاری سایر دستگاه های مباشر 520 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان را به صورت تضمینی خریداری کرد، گفت: تاکنون 373 هزار تن از گندم خریداری شده با دریافت گواهی از مراجع قانونی به مراکز نگهداری خارج از استان حمل شده است.
صالحی تاکید کرد: گندم حمل شده مازاد بر نیاز مصرف آرد کردستان بود و به 11 استان از جمله تهران، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، اصفهان، قم، البرز و کرمان ارسال شد.
به گزارش ایرنا، در سال زراعی گذشته 94 مرکز خرید گندم شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید تضمینی گندم از کشاورزان به قیمت مصوبه 13 هزار ریال را انجام دادند.
استان کردستان قادر به انبار حدود 730 هزار تُن گندم است که این میزان شامل 530 هزار تُن در سیلوها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نیز در کارخانه های آرد بخش خصوصی است.
هر سال بیش از 550 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم می رود.
استان کردستان بدلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم یا پنجم کشوری در خرید تضمینی این محصول استراتژیک را به خود اختصاص داده است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.