دکتر هومن قصری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این افراد بدلیل عدم تشخیص قارچ سمی و خوراکی و مصرف نوع سمی آن دچار مسمومیت شده و 2 مرد در سنندج و یک مرد در بیجار جان خود را از دست دادند.
وی اضافه کرد: تعدادی از افراد مسموم نیز پس از مداوا در بخش اورژانس مراکز درمانی ترخیص شدند ولی برخی دیگر برای مداوای بیشتر در مراکز بیمارستانی بستری هستند.
قصری افزود: بیشترین مسمومیت ها بر اثر مصرف قارچ سمی مربوط به شهرستان کامیاران، سنندج، دیواندره و دهگلان است.
وی یادآور شد: شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و فقط افراد متخصص و با تجربه می توانند قارچ ها را از هم تشخیص دهند.
وی تاکید کرد: با ویژگی های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی توان با قاطعیت سمی و غیرسمی بودن آن را تشخیص داد چون مصرف گونه های سمی می تواند منجر به مرگ یا آسیب های جدی به کبد، اعصاب، کلیه ها و دیگر اعضای بدن شود.
به گزارش ایرنا، با شروع فصل بهار و بارش باران بسیاری از مردم برای تهیه قارچ به دشت ها و کوه های اطراف شهرستان محل زندگی خود مراجعه می کنند.
قارچ سمی، بیشترین تاثیر منفی و تخریب را روی کبد انسان بجای می گذارد و در صورت مصرف بیش از اندازه در برخی از موارد موجب مرگ می شود.
برخی بر این تصور هستند که اگر قارچ سمی را در آب نمک و یا به مدت طولانی در آب جوش نگهداری کنند سم از بین می رود که تصور اشتباهی است.
مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان کردستان به مردم توصیه می کنند از دست فروشان قارچ محلی به هیچ عنوان قارچ خریداری نکنند و فقط قارچ را از اماکن معتبر تهیه و سپس مصرف نمایند.
در 10 روز اخیر 17 نفر در کشور بر اثر مصرف قارچ سمی جان خود را از دست داده اند..
درد شکم، تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی از عمده ترین نشانه های مسمومیت با این قارچ است.
مصرف قارچ سمی آمانیتا، درمان یا پادزهر خاصی ندارد اما اگر بیمار به موقع به بیمارستان رسانده شود با شستشوی معده بیمار، تجویز سرم و چند اقدام درمانی دیگر خطر رفع می شود.
3020/7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.