محمد غفوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: 29 هزار هکتار از این میزان اراضی علیه آفت سن گندم و 53 هزار هکتار نیز علیه علف های هرز سمپاشی شده است.
وی افزود: بارندگی های یک ماه گذشته باعث کاهش چشمگیر میزان سن گندم در مزارع شده که این نویدی برای تولید محصول گندم با کیفیتی مناسب در سال زراعی جاری است.
غفوری اظهار داشت: این کاهش آفت در مزارع علاوه بر پیش بینی تولید محصول کیفی، باعث کاهش میزان وجود آفت از 200 هزار هکتار به 100 هزار هکتار زمین شد و در کنار این مزایا برای کشاورزان نیز به صرفه است.
وی یادآور شد: بارش باران باعث شست و شوی پوره اول سن گندم از روی محصول می شود که نروزل نعمت الهی در یک ماه گذشته باعث کم شدن این آفت در مزارع گندم شد.
وی اضافه کرد: هم اکنون 256 کارشناس سازمان جهاد کشاورزی وظیفه پایش مزارع گندم استان را بر عهده دارند تا در صورت لزوم در روزهای آینده برای ادامه مراحل سمپاشی اقدام شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سن از جمله آفات بسیار مهم و خسارت زای محصول گندم در کشور است و سالانه طرح مبارزه با این آفت در حدود 2 میلیون هکتار زمین زراعی انجام می شود که نزدیک 200 هزار هکتار آن به استان کردستان اختصاص دارد.
غفوری با بیان اینکه اگر مبارزه به موقع با آفت سن گندم صورت نگیرد 30 تا 40 درصد از محصولات کشاورزی از بین می رود، افزود: سال گذشته در استان کردستان 183 هزار هکتار زمین علیه آفت سن، سمپاشی شد.
وی یادآور شد: استفاده از سموم کم خطر یکی از اولویت های مبارزه با سن گندم است و با توجه به این مساله گندم کردستان از سالم ترین محصول های کشور بوده و باقیمانده نیترات آن بسیار کمتر از حداکثر مجاز استاندارد کشور است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه طرح مبارزه با علف های هرز از دیگر برنامه های منسجم این سازمان است، اظهار کرد: اجرای این طرح در 132 هزار هکتار از اراضی برنامه ریزی شده که برای اجرای آن آموزش کشاورزان، توزیع سموم جدید در کلنیک های گیاه پزشکی، اطلاع رسانی و بررسی کیفیت سموم توزیع در برنامه کاری سازمان است.
غفوری گفت: این طرح نیز از ابتدای رشد علف های هرز در مزارع استان آغاز شد و تاکنون حدود 29 هزار هکتار از این میزان با نظارت و راهنمایی کارشناسان سازمان جهادکشاورزی تحت پوشش قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا از هواشناسی کردستان در یک ماه گذشته بانه با 181 میلی متر بیشترین و دهگلان با 98 میلی متر کمترین بارندگی را داشتند.
از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 537 میلی متر بارندگی در استان ثبت شده 135 میلی متر آن در اردیبهشت سال جاری روی داده است.
میزان بارندگی کردستان از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون در مقایسه با 448 میلی متر سال گذشته 20 درصد و در مقایسه با 487 میلی متر بارندگی میانگین بلند مدت 10.9درصد افزایش پیدا کرده است.
استان کردستان دارای 282 هزار هکتار با یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد.
هم اکنون این استان دارای یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی که شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم حدود 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی حدود 12 درصد است.
کردستان دارای سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین و 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل است.
جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.
عمده محصول زراعی این استان مربوط به گندم با حدود 800 هزار تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 48 هزار تُن است.
/9102/3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.