به گزارش خبرنگار ایرنا، اواخر هفته قبل مسئولان شهرستان مرزی مریوان اقدام به برگزاری جشنواره ماهیگیری در دریاچه زریبار کردند که به نظر می رسد یکی از اهداف اصلی آن شناساندن بیشتر این منطقه به عنوان هدف گردشگری باشد.
در این جشنواره، ماهیگیرانی از کشورهای استرالیا، نیوزیلند، هلند، عراق، کلمبیا، آرژانتین، اتریش، آلمان و فرانسه و همچنین 16 استان کشورمان حضور داشتند.
به دلیل عدم هماهنگی برگزار کنندگان با محیط زیست و امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی، زمان نامناسبی برای برگزاری جشنواره انتخاب شد که به همین دلیل بیشتر شرکت کنندگان نتوانستند ماهی صید کنند.
برگزاری چنین جشنواره هایی علاوه بر ایجاد شور و نشاط، می تواند موجب جذب گردشگران شود اما بوجود آمدن این نارضایتی ها می تواند نتیجه ای عکس بدهد و برای دفعات دیگر کسی رغبت به حضور در چنین برنامه هایی نداشته باشد.
مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی کردستان می گوید: با توجه به اینکه هوا رو به گرم شدن می رود و ورودی آب دریاچه زریبار نیز رو به افزایش است دو روز پایانی هفته قبل زمان مناسبی برای ماهیگیری نبود.
رحمان میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین در این ایام، نیزارها پوشیده از آب است و ماهیان در میان نیزارها مخفی می شوند لذا صید کار دشواری است.
وی با اشاره به اینکه بطور کلی دریاچه زریبار، ماهیانی برای صید با قلاب ندارد، افزود: در مهرماه آب کاهش پیدا می کند و فصل مناسب صید است.
میرزایی با اشاره به اینکه زمان این جشنواره با زمان تخم ریزی ماهیان نیز تداخل پیدا کرده بود، یادآور شد: هیچ هماهنگی در رابطه با برگزاری این جشنواره با شیلات کردستان صورت نگرفت.
به گزارش ایرنا، دریاچه یا تالاب زریبار (زریوار) از سال 88 به عنوان پناهگاه حیات وحش مصوب شد و زیر نظر حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان قرار گرفت.
این دریاچه در زمان هایی از سال به محلی برای حضور و زادآوری پرندگان مهاجر تبدیل می شود و حساسیت هر گونه فعالیت انسانی در آن با هدف مراقبت از گونه های جانوری افزایش می یابد.
در رابطه با فعالیت هایی که در این دریاچه صورت می گیرد هیچ هماهنگی با حفاظظت محیط زیست نمی شود، از جمله اردوی تیم ملی قایقرانی با پارو از برنامه هایی بود که در این دریاچه بدون هماهنگی با محیط زیست و در زمان نامناسبی برگزار شد.
این بار برگزاری جشنواره ماهیگیری بدون هماهنگی با دستگاه های متولی مشکل ساز شد و عدم امکان ماهیگیری توسط قریب به اتفاق شرکت کنندگان انتقادها را نسبت به برگزار کنندگان جشنواره افزایش داد.
اینکه دستگاه های مختلفی که در حوزه زریبار برنامه هایی را اجرا می کنند به وظایف شیلات و محیط زیست در رابطه با این دریاچه آگاه نباشند قابل پذیرش نیست هر چند این آگاه نبودن هم خود محل انتقاد است اما بارها دیده شده که دستگاه ها عامدانه به مسئولیت های این دستگاه ها بی توجه بوده اند.
همین بی توجهی عواقبی را به بار می آورد که گاها موجب می شود خود دستگاه هایی که قصد بهره برداری از دریاچه زریبار را دارند در برنامه هایشان موفقیتی کسب نکنند.
تکرار برنامه هایی از این دست یا هر فعالیتی بدون هماهنگی با دستگاه های متولی می تواند به خود دریاچه نیز آسیب بزند بنابراین دستگاه هایی که بدنبال بهره گیری از این موهبت الهی هستند باید به فکر حفظ آن نیز باشند.
حفظ دریاچه زریبار و اجرای برنامه هایی با هماهنگی و راهنمایی متخصصین و متولیان این دریاچه می تواند فرصت ها و امکان بهره گیری بهتر از آن را فراهم سازد.
بهره گیری درست از دریاچه و مکان های طبیعی این منطقه می تواند برای جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد و به اقتصاد ضعیف مردم منطقه کمک کند.
بوم گردی یا اکوتوریسم سفری مسئولانه به مناطق طبیعی محسوب شده که در آن محیط زیست مناطق حفظ و بر رفاه مردم محلی تاکید می شود، این توجه و مسئولیت پذیری به شکل اولی از ادارات و مردم محلی بیشتر انتظار می رود.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.